Op elkaar... Tekst: Erwin Wijman Bumperkleven Reclamejongens rijden in een Porsche? Welnee. Maar alle andere autoclichés gaan wel op. Veel LandRovers dus. Alfa’s en Citroëns. Welgeteld één Daewoo en één Daihatsu. Maar reclame-, media- en marketingmensen rijden vooral Audi en BMW. We vroegen het hen zelf, in Tamtam’s vastevragenrubriek. En telden alle ‘In wat voor auto rijd je?’-s van de afgelopen vijf jaar op. Audi scoort 10 procent, BMW 9 procent. Dat is enorm: landelijk liggen die percentages op 3 procent. Volvo volgt met Volkswagen en Renault (alle drie 8 procent). Het ad-wereldje rijdt in de auto’s waar heel Nederland in zou willen rijden, want Audi, BMW en Volvo zijn precies de automerken waarnaar doorsnee Nederlandse autobezitters smachten - terwijl zij het moeten doen met een Volkswagen (8 procent), Peugeot (7 procent), Citroën, Opel of Ford (alle drie 6 procent, cijfers uit onderzoek van No Ties/Peil.nl uit november 2011). Maar wat kruipen al die Adformobilisten op een kluitje, met hun A3’s, A4’s en A6’en, 3’tjes touring en 1-series. Opmerkelijk: nauwelijks een Peugeot te bekennen - in de landelijke verkoopcijfers op 2, in Adformatie op 10. Ford (landelijk op 4), Opel (5) en Toyota (6) hálen de top 10 geeneens. Geen enkele Prius. Van de zes genoemde Fiats zijn er vijf zo’n kek 500’je, de andere Fiat is een klassieke Spider. Voor de nieuwste Saab moesten we terug tot 2009 (Annemiek den Uil van Only). Renault is vooral Espace, Citroën (oude) DS. Van de Mercedessen is de helft een youngtimer. Zes van de 230 prefereren het ov, vijf een scooter, drie een Harley of Honda CBR en altijd nog negen de fi ets. 30 SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 Pagina 29
Pagina 31Interactieve digitale brochure, deze artikel of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van online relatiemagazines.
Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home