Advertorial In 2011 is het gevecht om de consument sterker dan ooit. Adverteerders proberen op hun eigen manier de aandacht te trekken. Directe communicatie en confrontatie met de doelgroep wordt steeds belangrijker, zo blijkt. Dat vraagt dus om de brievenbus! Meer dan gewone folderverspreiding Netwerk VSP is continu bezig adverteerders te overtuigen van de effectiviteit van het huis-aan-huismedium. Graag laten we u kennismaken met een aantal van onze initiatieven die aantonen dat huis-aan-huis een zeer effectief communicatiemedium is met een hoge conversie. We delen onze kennis graag met u, bijvoorbeeld via ons vakblad Bereik en de boekenreeks over huis-aanhuis die in 2011 is verschenen. Daarnaast gaat de folder volgens ons verder dan de fysieke brievenbus: begin 2011 lanceerden we folders.nl om nóg meer (online) bereik voor adverteerders te genereren. http://folders.nl Het principe van onlinefolderen is niet nieuw. Maar wel een uitgelezen kans voor retailers om hun folder ook via internet te laten zien. Commercieel directeur Lars Heugel en productmanager online Daniëlle Laban van Netwerk VSP: Case VRAAG: ‘We bereiken met onze fysieke folder nu alleen onze doelgroep doordat de folder gesegmenteerd wordt bezorgd. Dat is heel goed! Maar buiten de geijkte doelgroep kennen we ook “fans” van onze keten die de folder nu moeten missen. Hoe kunnen we hen bereiken?’ OPLOSSING: ‘Als je de folder op folders.nl plaatst, is deze toegankelijk voor heel Nederland. Dus niet alleen voor de doelgroep, maar voor iedereen die geïnteresseerd is. Zo genereer je maximaal bereik.’ 46 SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 ‘Onlinefolderen voegt een extra dimensie toe aan het bestaande aanbod.’ ‘Internet is uit onze wereld niet meer weg te denken’, zegt Heugel. ‘Consumenten brengen steeds meer tijd online door. En dat biedt kansen voor onlinefolders.’ Samen met Laban staat hij aan de wieg van folders.nl, het nieuwe folderplatform van Netwerk VSP en PostNL. 24/7 online Het is waar: uit onderzoek blijkt dat een steeds grotere groep mensen meer tijd doorbrengt op internet dan voor de televisie. Steeds meer mensen lezen kranten en nieuwsbladen online. En er is een groeiende groep consumenten die 24/7 online is en snel via verschillende devices als laptop, smartphone en tablet multimediaal informatie consumeert. ‘Multiscreeners’ noemen ze dit type consument. Daarvan zijn er zo’n vier miljoen in Nederland. Uit onderzoek van Hoofd Bedrijfschap Detailhandel (HBD) en Thuiswinkel.org blijkt dat internet 40 procent van alle retailaankopen beïnvloedt. Heugel: ‘Ongeveer een kwart van alle consumenten bezoekt al folderwebsites. De meeste onlinefolderplatforms worden vanuit zolderkamers gerund. Het onlinefolderaanbod moet naar een hoger niveau worden getild. Ook door het toevoegen van een aantal unieke functionaliteiten.’ Nieuwe dimensie Dat groeiende aantal internetgebruikers biedt volgens Heugel en Laban een nieuw perspectief op marketing in het algemeen en foldermarketing in het bijzonder. Want onlinefolders ontsluiten nieuwe markten en nieuwe groepen consumenten. Laban benadrukt dat de onlinefolder de traditionele folder niet verdringt. ‘Consumenten hechten nog steeds veel waarde aan de fysieke folder. De onlinefolder vervangt de fysieke folder dan ook niet, maar voegt een nieuwe dimensie toe aan het bestaande aanbod. Consumentenonderzoek heeft dit aangetoond.’ Voordelen Dat biedt verschillende voordelen. Extra exposure bijvoorbeeld. Consumenten die de fysieke folder al hebben doorgebladerd, komen deze op internet nog eens tegen. Maar het biedt ook de mogelijkheid consumenten te bereiken die de fysieke folder niet gekregen hebben door segmentatie of een nee-neesticker op de brievenbus. Heugel: ‘Daarmee boor je als retailer een nieuwe groep consumenten aan. Slechts 15 procent van onze retailers heeft naast een fysieke winkel een webshop. Veel retailers zijn er huiverig voor vanwege kanaalconflict. Ook hier biedt folders.nl een groot voordeel. Want de online plaatsing van Onlinefolders ontsluiten nieuwe markten en nieuwe groepen consumenten Pagina 45
Pagina 47Scoor meer met een webshop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.
Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home