Advertorial Zitten consumenten nog wel op folders te wachten? De conclusies uit het consumentenonderzoek door Q&A Research en Consultancy zijn duidelijk: ‘Ja!’ ‘folders zijn een wekelijks cadeau’ Consumenten hebben vaak een vast folderritueel. Het doornemen van de folders wordt gezien als een ontspanningsmoment. Zo geeft respondent Rosanne aan: ‘Ik ga met mijn folderpakket naar mijn moeder toe. Dan nemen we ze door bij een kopje koffie en wisselen folders uit.’ Het tijdstip van lezen staat niet vast. Op de folderfolie hoeft niet per se te staan welke folders in het pakket zitten. Respondent Jan: ‘Ik zie het als een cadeautje: als je al weet wat er in het pakket zit, maak je het minder snel open.’ huis-aan-huisfolders, huis-aan-huiskranten, kortingsbonnen en samples blijken het meest gewild. De belangrijkste redenen om folders te lezen zijn: prijzen vergelijken; op de hoogte blijven van aanbiedingen; nieuwsgierigheid naar wat er te koop is; en het opdoen van ideeën. Van deurmat tot hand De meeste respondenten openen (bijna) altijd het folderpakket en bekijken enkele tot alle folders. Dit percentage ligt rond de 90 procent. Vijftien procent valt meteen op welke folder onder- of bovenop ligt; de aantrekmagazine Bereik Hoe spreek ik mijn doelgroep aan? Hoe breng ik mijn aanbiedingen op een aantrekkelijke manier onder de aandacht? Wat zijn de folder-do’s en don’ts? Wat leer ik van de laatste ontwikkelingen in medialand? En hoe haal ik een zo hoog mogelijke conversie? ‘Bereik’ is het antwoord van Netwerk VSP op alle vragen over huis-aan-huiscommunicatie. Miller Media bedacht het concept en verzorgt vier keer per jaar de productie van dit blad. Bereik is meer dan een relatiemagazine. Het bewijst zijn toegevoegde waarde met content die ertoe doet. De artikelen zijn journalistiek ingestoken: ze zijn actueel, opiniërend en kritisch waar relevant. De inhoud bestaat uit diepte-interviews met mensen uit het vak, onderzoekupdates, actualiteiten en inspirerende achtergrondartikelen over de strategie achter en de ontwikkeling van de folder. Wilt u Bereik gratis ontvangen? Mail dan uw gegevens, zoals bedrijfsnaam, naam, adres en e-mailadres, naar bereikmeer@netwerkvsp.nl o.v.v. Bereik. 48 SPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 Bestel gratis: ‘Onderzoek naar huis-aan-huiscommunicatie’ Netwerk VSP ontwikkelde samen met LaRobben het boek ‘Alles over huis-aan-huis’. Dit maakt deel uit van de columncampagne van Netwerk VSP die al het hele jaar loopt. Met de campagne wil Netwerk VSP de aandacht vestigen op de effectiviteit van reclamefolders. De honger naar kennis onder adverteerders en bureaus bleek zo groot dat Netwerk VSP en LaRobben besloten om de boekenreeks voort te zetten. Dit resulteerde in een boek over het toepassen van doelgroepsegmentatie in huis-aan-huiscommunicatie ‘Alles over segmentatie in huis-aan-huis’. Met trots presenteren we u nu het volgende boek in de reeks: ‘Onderzoek naar huis-aan-huiscommunicatie’. Het staat weer vol met interessante cijfers en cases die gaan over onderzoek naar huis-aan-huiscommunicatie, mediaonderzoek, onderzoeksmethoden in huis-aan-huiscommunicatie, onderzoek op folderniveau en huis-aan-huisonderzoek in een multimediaal kader. We vragen aandacht voor het boekje in onze nieuwe columnadvertentie. U kunt ‘Onderzoek naar huis-aan-huiscommunicatie’, maar ook de eerder verschenen boekjes, eenvoudig en gratis bestellen door een mail te sturen naar: bereikmeer@netwerkvsp.nl. Vermeld daarin de gewenste titel(s) en uw gegevens. kelijkheid van de folder heeft invloed op wanneer de consument het folderpakket opent. En de consument houdt de hand op de knip: ruim 85 procent geeft aan in 2010 evenveel folders te bekijken als in 2009. Annemarije Kramer, projectmanager marketingresearch Netwerk VSP: ‘Uniek aan dit onderzoek waren de focusgroepen. De combinatie met het kwantitatieve onlineonderzoek laat de cijfers leven. De uitkomsten geven ons inzicht in hoe consumenten nu écht omgaan met folders en wat zij belangrijk vinden. Opmerkelijk genoeg was er weinig verschil in affiniteit met het medium tussen mannen en vrouwen. Daarnaast viel op dat consumenten folders vooral associëren met ontspanning en ze boven televisiereclame prefereren. folders met interessante aanbiedingen bewaren ze, om de betreffende aanbiedingen niet te vergeten of door te geven aan een ander.’ Meer weten? Neem dan contact op met annemarije.kramer@netwerkvsp.nl. Dit artikel verscheen eerder in Bereik 2, gemaakt door Miller Media. Pagina 47

Pagina 49

Voor gidsen, online reclamefolders en gidsen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw uitgaven.

Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home


You need flash player to view this online publication