JAARGANG 2011 – NUMMER 3 E V E N E M E N T E N Voorjaarstocht 2011: de Roompot – Woolverstone Twee weken voor de voorjaarstocht hebben de meeste schippers, al dan niet met bemanning, nog een korte cursus zeezeilen gevolgd in het clubhuis. Dit was onder leiding van Ruud van der Zee van Sail-it. Tijdens het doornemen van de planning, getijden en de weersverwachting is besloten om in de nacht van woensdag op donderdag te vertrekken rond 02:00 uur. Via de Roompot-sluis richting onze eindbestemming Woolverstone. Op woensdag 1 juni was het dan zover. Na het laden van proviand waren we met drie man (Hein, Stefan en Sander) met De Hein-eken (Bavaria 30) vertrokken naar de Roompot Marina, om vandaar uit midden in de nacht te starten met de oversteek. De gehele donderdag stond er weinig wind, maar rond de avondschemer nam de wind geleidelijk wat toe en zagen we Harwich in de verte verschijnen. Al zeilend over de rivier, tussen de vele scheepjes door, kwamen we, toen het weer donker was, aan bij Woolverstone Marina. De overtocht was soepel verlopen. De volgende morgen werden we wakker en dachten we dat een boer in de omgeving aan het gieren was. Het stonk verschrikkelijk. Nadat we uit de kajuit kwamen, bleek de zon lekker te schijnen en was van een gierende boer niets te bekennen. Het bleek vreselijk te stinken in de boot zelf. Na een korte inspectie kwamen we er al snel achter dat de vuilwatertank vol zat en dat deze had gelekt in de bielzen. De stank was niet te harden! Wat als een relaxte dag begon, veranderde al snel in een ochtend met vervelende en vieze klusjes. Na veel omzwervingen in de omgeving vonden we uiteindelijk een werkende vuilwaterpomp bij de Royal Yacht Club. Na het leegpompen van de vuilwatertank, het repareren van de slang en het leegmaken van de bielzen, konden we eindelijk genieten van onze rustdag. ’s Middags zijn we de omgeving gaan verkennen en natuurlijk mocht een bezoek aan het pittoreske Pill Mill niet ontbreken! De weersverwachting voor de dag daarop hield de gemoederen toch een beetje bezig. Zaterdag windkracht 5-6 en de dagen daarna bleef het ook wisselvallig. Na onderling overleg werd dan toch uiteindelijk besloten om zaterdagochtend om uiterlijk 07:30 uur met de stroom mee te vertrekken. Wind 5-6 Noord West. Dat betekende dat we de gehele dag aan de wind zouden moeten zeilen met redelijke hoge golven. Het eerste gedeelte van de reis ging voorspoedig en we besloten dan ook niet tussen de windparken door te zeilen maar onder langs te gaan. Zodra we ruim Inner Gabbord waren gepasseerd, kregen we via de marifoon het bericht dat er storm met 8 Beaufort wind werd verwacht en dat iedereen zijn voorbereidingen moest treffen. Het was stil, vijf minuten doodstil..... en 15 Pagina 18

Pagina 20

Voor vakbladen, online reclamefolders en jaarverslagen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw spaarprogramma.