WSV SINT-ANNALAND 40 langer doorvoer richting de bomen en in windstilte terecht kwam, konden we uitlopen om vlak voor Veere weer te worden ingelopen. Sluisje nemen, motoren, een paar bruggen op een rij en daar lagen we in Vlissingen. Het was 19:00 uur. Het clubrestaurant in Vlissingen, waar het deze zomer nog zo gezellig was, bleek dicht. Een grote teleurstelling, gezien de heerlijke surf en turf, waar ik veel zin in had. De enige persoon in de haven kon een code met ons delen. Het was er uitgestorven. Het water liep ruim over dek We liepen een rondje door Vlissingen en uiteindelijk zijn we gaan zitten aan de bar bij de Belgische Loodschensociëteit. Het rook er heerlijk en hier wilden we wel eten. We begonnen aan de wel verdiende pilsjes en al snel mochten ook wij aan tafel (het zat er vol). Tijdens een klein wijntje in de boot nog even de weersvoorspelling doorgenomen en daarna voor ons doen erg vroeg (rond middernacht) en nuchter naar bed. Daar ging de wekker al weer, het was 6:15 uur. Toiletbezoek, keerfok eraf, high aspect erop, schip vaarklaar maken door de afsluiters dicht te doen en tijd voor de interne mens. Eitje bacon op brood en warme koffie. Het was nog donker en ik heb nog even wat geld achtergelaten voor het havengeld, aangezien we de havenmeester niet waren tegengekomen. We konden vertrekken en de sluis bleek open. Na de sluis in de kom de zeilen gehesen en de koningsrit kon beginnen. Al snel konden we overstag richting Vlissingen om aan de wind (van 14 knopen) en de stroming mee met ruim 8 knopen op de GPS richting West Kapelle te varen. Wat een genot, de boulevard van Vlissingen, snel opgevolgd door Dishoek en Groot Valkenisse. Groot Valkenisse is het strand waar ik vroeger iedere zomer speelde en waar ik veel met mijn opa was. Opa en oma heb ik daar gedeeltelijk uitgestrooid en juist op deze dag was oma jarig, snik. Zoutelande volgde en daar was de vuurtoren van West Kapelle al in zicht. De wind nam zoals voorspeld toe. Er was een windwaarschuwing voor later op de dag. Na de punt van West Kapelle moesten we eerst verder naar buiten om de ondieptes te omzeilen. Met toenemende zuidwesten wind en stroom tegen wind, kwamen de golven vanuit België goed op de zijkant van het schip binnen. Gelukkig zagen we het aankomen en hadden we op tijd een bulletalie gezet. Oeps, toch maar even het luik van de kajuit dicht om te voorkomen dat er water naar binnen zou stromen. Het water liep intussen ruim over het dek. De kont opgetild Aangekomen in de vaargeul besloten we te gaan voor een stormrondje om de volgende ruime koers in te zetten, alleen over de andere boeg. De bakboord fokkenschoot bleek los, waardoor we moeilijk door de wind draaiden. Motor bij en daar gingen we verder op 120 graden richting Roompot. Andries ging aangelijnd en op zijn knieën naar voren om de stuurboord fokkenschoot over te zetten. Dat lukte al snel en ook de bulletalie zetten we om. De fok kon bij worden gezet en al snel bliezen we weer vooruit. We kregen door dat we Pagina 45
Pagina 47Interactieve online rapport, deze catalogus of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van e-onderzoeksrapporten.
W.S.V. Sint-Annaland, Nieuws uit de Krabbenkreek Lees publicatie 113Home