JAARGANG 2012 – NUMMER 3 af en toe heel snel liepen. Op het log liepen we boven de acht knopen door het water en we hadden nu stroom tegen. Weer werd de kont opgetild en we surften met een snor van water voor de punt naar beneden. De JanJan in zijn element, wat een grip op het stuur! Er kwam een Hallberg Rassy van ongeveer 39 voet ons tegemoet. Deze Belg had zijn zeilen ingepakt en bokte op de golven. We zagen af en toe een stukje kiel om kort daarna het schip bijna stil te zien vallen in weer een twee meter diepe kuil. Wij liepen heel hard door en met de golven van achter en een bulletalie hadden we niets te vrezen met inmiddels ruim 20 knopen ware wind. Zo liepen we ook Domburg voorbij en langzaam richting Roompot. De golven werden minder en we konden ontspannen richting de Roompotsluis. Op de Oosterschelde konden we met de ruime wind en dit keer wel een rif, lekker een kippenpootje opwarmen. Relaxed gingen we verder en de Zeelandbrug kwam in zicht. Kort na de Zeelandbrug bleek de schroef ineens hoorbaar, dit terwijl de gashendel in zijn achteruit stond. Wat ik ook probeerde, ik kreeg het ronddraaien van de schroef niet gestopt. We kwamen in de Krabbenkreek, fok weggedraaid, Andries naar de mast en het grootzeil naar beneden en waarom komen we niet vooruit? De motor maakte genoeg toeren...., snel fok uitdraaien en wat dan...., stroom mee en wind mee richting haven. Snel een lijn klaarleggen. Drieessssssss, pak een lijn uit de ankerbak en leg hem klaar aan stuurboord. De lijn lag er en daar kwam de eerste mooring in zicht. Klaar Driiieeessss? “Ja, laat maar komen”, kwam er terug van de punt. Met enig geluk kon ik de boot met een klapperende fok vlak naast de mooring leggen, maar Andries had nog geen beet. Met een felle beweging en ruim over de reling hangend, lukte het nipt. We lagen vast. Blijk van dank Na het varen van ruim 43 mijl hadden we geen hersenen om de motor te onderzoeken. Cees, de havenmeester, was niet bereikbaar. Wel Gina en het was Bert die de Catwalk terug stuurde naar de Jan-Jan. Al langszij varend gingen we langzaam naar binnen. Er bleek een grote box vrij doordat de Bora Bora was uitgevaren en daar werden we ontvangen door een grote groep behulpzame mensen van de A steiger. Pffff, we lagen vast en Cees kwam langs om te melden dat juist deze box ook vrij bleef. Hij had zijn werkboot nog net niet gestart, toen hij zag dat de Catwalk hem voor was. Andries en ik hebben de boot opgeruimd, afgespoeld en waren klaar om te vertrekken, ervan uitgaand dat de schroef weg was. In de kuip van de Catwalk was het gezellig. Een mooi moment om nog even een flesje wijn te brengen als blijk van dank. Op naar huis. Het knaagde. Schroef gaf geluid bij zeilsnelheid, motor draaide en ik kon toeren maken. De schroef is niet weg, het ligt aan iets anders. Op maandagavond ben ik terug gegaan met mede-eigenaar Annette. Een blik op het staartstuk gaf uitsluitsel. De kabel naar de keerkoppeling was gebroken.... Gert-Jan Oelp (Jan-Jan) 41 Pagina 46
Pagina 48Voor clubmagazines, online nieuwsbrieven en uitgaven zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw boeken.
W.S.V. Sint-Annaland, Nieuws uit de Krabbenkreek Lees publicatie 113Home