KIES GEEN PARTIJ BIJ RUZIËNDE CLIËNTEN Stel je een huiskamer voor in een gezinsvervangend tehuis of een verpleeghuis. Als cliënten daar onderling in conflict raken, hoe kun je dan handelen? Onderdruk de neiging om te reageren vanuit het script dader/slachtoffer, en direct op te komen voor de zwakkere partij. De vraag wie ‘schuld’ heeft is niet alleszeggend voor wat je nu zegt en doet. Doel is hoe je verdere escalatie voorkomt en veiligheid brengt voor alle betrokkenen. Als de gemoederen zijn gesust kun je alsnog (desgewenst) mensen aanspreken op hun gedrag. Het begrip ‘veelzijdige partijdigheid’ is hier een vertrekpunt en houdt in dat bij een conflict ieder zijn eigen ‘goede, persoonlijke’ redenen heeft voor zijn gedrag. Dit kan naar elke betrokkene op een helpende manier worden verwoord en daarvoor kan acceptatie worden geuit. De dame die luidkeels anderen commandeert vindt dit blijkbaar belangrijk. Dan kun je zo iemand makkelijker apart nemen en/of kalmeren, zonder gezichtsverlies. Bij haar tafelgenoot kan hetzelfde principe worden toegepast. ‘Vervelend dat dit net gebeurde. Ik zou óók heel erg schrikken! Een collega praat nu met haar en we houden een oogje in het zeil als ze zo terugkomt. Kan ik nu iets voor ú doen?’ Is er geregeld wrijving tussen bepaalde cliënten, 102 Pagina 103
Pagina 105Voor reclamefolders, online onderwijs catalogi en artikelen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw presentaties.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home