Boosheid en agressie van zowel cliënten als hun verwanten kunnen natuurlijk ook ontstaan in reactie op missers in de zorgverlening. En door regels waarvan zij de redelijkheid niet ervaren. Wijlen psycholoog Piet Vroon zei het al: ‘Hoe meer regels, des te meer vlegels’. Zo wilde een familie zich niet houden aan ingestelde bezoektijden op een afdeling voor dementerende ouderen. Aan de andere kant hadden de zorgverleners wel dringende redenen daarvoor. Lees hieronder meer over dit probleem en de gevonden oplossing. OVERSTELPT DOOR BEZOEK! Op een kleinschalige wooneenheid is het overdag een komen en gaan van bezoek. Op zich mooi en goed bedoeld, maar er is ook wrijving. Sommige cliënten krijgen meerdere bezoekers, met als gevolg dat andere bewoners niet meer kunnen zitten. Als je bezoek daarop aanspreekt, hebben ze daarvoor meestal wel begrip en gaan met hun verwante naar het restaurant. Bij enkelen krijg je een grote mond, en zij blijven demonstratief zitten. De sfeer wordt er dan niet beter op. Er zijn ook andere wrijvingspunten. Sommig bezoek verwacht zodra ze binnenkomen koffie of thee, direct klaargemaakt. Het teamlid dat aan die verwachting voldoet is de ‘goede’, maar als jij de bewonerszorg voorrang 150 6.5 VERBETEREN VAN WERKWIJZEN Pagina 151

Pagina 153

Heeft u een brochure, onlinebook of digi-onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: sportblad converteren naar een digitale publicatie.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication