geeft ben jij natuurlijk ‘de slechte’. Na een middag van druk bezoek blijf je achter met een onrustige en verwarde bewonersgroep. Zo kan het toch niet langer? Het ene teamlid probeert dit te voorkomen en vraagt bezoekers op een gegeven moment naar het restaurant te gaan, de ander durft dit niet of wil dit niet. Hoe hier nu te handelen? Je zou natuurlijk, zoals wel eens is gebeurd, de woonkamer kunnen opeisen voor cliënten en bewoner, en familie altijd met hun verwante in de hal of spreekkamer laten plaatsnemen. Maar is het nodig zo de ruimte te claimen? En denk eens na wat dit betekent voor het gevoel van welkom zijn voor bezoek. In dit geval werd een familie-avond belegd, waarbij de moeilijkheden rondom bezoek eerlijk werden besproken. De leidraad was samen uit te zoeken hoe familie zich zo aangenaam mogelijk kan voelen bij bezoek, terwijl tegelijkertijd bewoners, óók degenen zonder bezoek, hun rust en thuisgevoel konden houden. Verreweg de meeste verwanten blijken bij zo’n aanpak redelijke mensen, die met heldere en praktische oplossingen komen. ‘Die koffie? Laten we een Senseo aanschaffen. Het is toch niet juist dat we dáárvoor tijd vragen van de begeleider?’ ‘Eigenlijk is het zo dat als er méér dan twee bezoekers bij ma zijn, ze minder aandacht krijgt en bezoek meer met 151 Pagina 152

Pagina 154

Voor vaktijdschriften, online brochures en weekbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw spaarprogramma.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication