gegeven? Zijn de werkwijzen afgestemd op wat geleerd moet worden? Hoe past de training bij wat verder heeft plaatsgevonden aan scholing en informatie-overdracht? Zijn er tussentijds evaluatiemomenten? Hoe en door wie worden het verloop en ervaringen van deelnemers bijgehouden en teruggekoppeld? Is er een toets? Wordt gebruik gemaakt van afwisselende onderwijsvormen zoals discussie, praktijkoefeningen, ingaan op persoonlijke ervaringen, het geleerde uitleggen aan de medecursist en collega’s? We onthouden immers meer van wat we zelf ervaren, doen en zeggen dan van wat we ‘alleen maar’ lezen of horen. Leren is gebonden aan de context waarin het plaatsvindt, inzichten worden niet automatisch op de plaats waar het moet in praktijk gebracht. Het is goed hiervoor dan apart opdrachten en afspraken te maken. Voor een goed leerproces bij langere trajecten worden met elke deelnemer accenten gelegd in hun leerroute. De wegen zijn: 1. het opdoen van ervaringen, 2. terugblikken en nadenken over deze ervaringen, 165 Pagina 166

Pagina 168

Heeft u een rapport, virtualpaper of ebrochures? Gebruik Online Touch: gids naar een digitale publicatie omzetten.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication