Is aan de melding een passend vervolg gegeven? Is bij het oplossen van cliëntproblemen gebruik gemaakt van de richtlijnen en protocollen? Voldeden deze? Zo nee, wat ontbrak hierin? Hoe is de opvang gegaan, direct na het incident en hoe later? Is er een Bedrijfs Opvang Team (BOT)? Is de Ondernemingsraad geïnformeerd als sprake is van structurele vormen van geweld? Behalve een melding, zal vanuit de organisatie ook een reactie naar de dader uitgaan. Niet melden en niet reageren naar de dader, staat immers gelijk aan accepteren van geweld. Duidelijkheid van incidenten is van belang voor de leidinggevenden, om te zien welke beleidszaken eventueel anders moeten. Het is van belang voor je collega’s, die zo geattendeerd worden op veiligheidsrisico’s. In Praktijkinformatiefolder agressie nummer 3 ‘Agressieincidenten moet je melden’ tref je hierover verdere informatie. HOE TE REAGEREN NAAR DE DADER? De reactie kan variëren van een informele berisping tot een civielrechtelijke reactie, een bestuursrechtelijke of strafrechtelijke reactie. Het is zaak dat de werkgever bij een overschrijding van de norm binnen 48 uur een reactie geeft. Zo kan de werkgever aan 167 6.9 VERVOLG GEVEN AAN DE MELDING, SCHADEVERHAAL Pagina 168
Pagina 170Voor brochures, online lesmateriaal en archief zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw PDF-en.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home