De directe opvang na een agressie-incident gebeurt liefst binnen het team, waarbij je collega’s zich opstellen als een betrokken en meelevende collega en niet als hulpverlener. Zij kunnen beter niet diep doorvragen en niet wroeten naar uiteenlopende klachten. En evenmin gaan interpreteren of op de zaken vooruitlopen. Zo is het onverstandig om op zo’n moment uitspraken te doen als ‘Dat je van dit incident wel lang last moet houden’. Het helpt als een collega gericht vraagt naar de ervaringen van het slachtoffer, ruimte biedt om van zich af te praten. De collega (of veiligheidscoach) kijkt of er lichamelijk letsel is, en biedt waar nodig praktische hulp. Zoals vervoer naar de arts, of helpen bij het invullen van formulieren. Ze vraagt later naar aanvullende mogelijkheden voor opvang. Kan ik iemand voor je waarschuwen? Moet er wat geregeld worden? Het ‘LSD model’ geeft je een idee voor collegiale opvang, dit model betekent: Luister vooral, vat Samen en vraag Door. Het is goed om terughoudend te zijn met advies of ‘oplossingen’. Praat in elk geval aanvankelijk niet over eigen of andermans ervaringen. Probeer niet de gevoelens te temperen van het slachtoffer. 173 6.10 COLLEGIALE OPVANG SLACHT OFFER, ROL LEIDINGGEVENDE Pagina 174

Pagina 176

Voor catalogussen, online drukwerk en uitgaves zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw vaktijdschriften.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication