Jij kent je cliënt het beste, maar hebben jij en je collega’s het probleemgedrag van je cliënt of patiënt al eens goed in kaart gebracht? Hieronder volgen vragen die helpen om een goed beeld van probleemgedrag van je cliënt te krijgen. BESCHRIJVING Hoe ziet het gedrag er precies uit? Beschrijf het eens nauwkeurig van begin tot eind. Hoe ontwikkelt het zich? Is het op medebewoners, personeel of dingen gericht (zoals gooien met spullen, slaan met deuren)? Om welk verbaal en/of fysiek agressief gedrag gaat het? GESCHIEDENIS Sinds wanneer speelt het? Hoe diende het zich aan? Speelden tijdens het ontstaan ervan andere bijzonderheden (lichamelijk, psychisch, sociaal, in de woonomgeving)? TIJD & DUUR Hoe vaak doet het zich voor? Op welke dagen of dagdelen, of welke tijd en met welke duur? ONTLOKKERS Lijken er voorafgaande ‘triggers’ voor het gedrag? Ofwel zijn er provocerende omstandigheden? Wat deed de cliënt voorafgaand aan het incident? Was er die 179 7.1 VRAGEN OM PROBLEEMGEDRAG TE VERKENNEN Pagina 180

Pagina 182

Heeft u een pdf, uniflip of online lesmateriaal? Gebruik Online Touch: vakblad digitaal bladerbaar uitgeven.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication