GESPREKSVERLOOP Eén van de manieren om het overleg te voeren gaat zo. 1. Teamleden krijgen de gelegenheid om elk hun verhaal te doen. Nadat ze hun ‘ei’ kwijt zijn, kunnen ze beter luisteren en meedenken. Bovendien komt via dit rondje en passant belangrijke informatie op tafel. De voorzitter vraagt door op het ingebrachte, teamleden beschrijven bepaalde probleemsituaties in detail, met hun reacties erop en ervaringen erbij. 2. De naar voren gebrachte situaties worden doorgesproken: wat speelt er en wat is er aan de hand? Wat zijn mogelijke achtergronden, hoe is het ontstaan en wat zijn mogelijke samenhangen met andere bijzonderheden (lichamelijk, psychisch, sociaal of qua omgeving)? Hoe is omgegaan met het gedrag en wat leverde dat op? 3. Eén probleem wordt geformuleerd voor verdere bespreking. Bij een waslijst aan moeilijkheden, kan de keuze vallen op het meest nijpende punt, of voor het knelpunt dat het meest duidelijk is en/of het makkelijkst lijkt aan te pakken. 4. Het doel wordt vastgesteld. Wat willen we bij dit knelpunt bereiken? Dat het gedrag vermindert? In welke mate? Of is het niet haalbaar om het gedrag van de cliënt zelf te beïnvloeden, gaat het erom de 190 Pagina 191

Pagina 193

Voor vakbladen, online club bladen en gebruiksaanwijzingen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw maandbladen.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication