‘WIE ZOIETS OVERKOMT MOET ZICH HIER EN NU WEL BOOS VOELEN’ Door ervaringen uit te wisselen kom je erachter dat ieder hetzelfde incident anders kan ervaren. Zo is collega A vooral verdrietig, collega B angstig voor herhaling en collega C ergens wel opgewekt dat ze zo’n incident zonder kleerscheuren is doorgekomen. Kortom: er is niet één vastomlijnde manier hoe je op een situatie moet reageren, ook niet in emotie. Dit relativeert al wat. Bovendien merk je dat anderen wellicht óók op een of andere manier worden geraakt door het gebeurde, en dat dit ook mág. Gedeelde smart ... Het helpt als je merkt dat er geen machocultuur is, dat je mag aangeven dat je soms ergens tegenop ziet of het er moeilijk mee hebt. Als dat groepsgevoel er is, kun je samen meer aan. Ik kan daaraan mijn eigen steentje bijdragen en het goede voorbeeld geven. ‘IK BEN GESPANNEN, BANG ZELFS; NOU DAARUIT BLIJKT DAT IK DEZE AGRESSIE NIET AANKAN!’ Of ik wel of niet juist zal handelen als een escalatie zich voordoet, kan ik vooraf nooit zeker weten. In elk geval help ik mezelf niet om me daarover vooraf heel druk te maken: ‘De mens lijdt het meest ...’ Een beetje spanning maakt trouwens scherper, dat is geen punt. Je wordt juist beter van niet te mak197 Pagina 198
Pagina 200Scoor meer met een webshop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home