Je werkt binnen gehoorsafstand van elkaar, of een collega houdt de situatie mee in de peiling voor het geval de situatie escaleert. Aanvullend kan er een technisch alarm zijn dat je binnen handbereik hebt. Collegiale bijstand kan op verschillende manieren, afhankelijk van de situatie en de cliënt: 1. Preventief aanwezig zijn: een of meerdere collega’s zijn zichtbaar en/of hoorbaar nabij. 2. Je collega stelt zich als neutrale partij op, gaat bij de cliënt en jou staan. Deze collega kan zichzelf even voorstellen of vragen wat loos is, maar mengt zich niet in het dreigende conflict en blijft neutraal en doet geen uitspraken over wie gelijk heeft. 3. De collega komt in de situatie en probeert wat nodig is van de cliënt gedaan te krijgen, of nodigt de cliënt uit om weg te gaan uit de situatie. LEER MEER ... OVER HET CRISISONTWIKKELINGSMODEL IN: • Geelen, R. (2010), Agressief gedrag bij dementie, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam. • Smulders, T. (2006), Geen donderslag bij heldere hemel. Agressie en het ontwikkelingsmodel, Denkbeeld, tijdschrift voor Psychogeriatrie, 1 (16), pg. 30-32. 202 Pagina 203
Pagina 205Interactieve internet nieuwsbrief, deze mailing of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van web onderwijs catalogi.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home