Fase 3 ROOD ‘noodweer!’ Crisisontwikkeling Gedrag cliënt Agressief & destructief gedrag • Escalatie: de cliënt gaat door het lint • Gedragingen zijn bijvoorbeeld uitschelden, slaan, trappen, spullen kapotmaken 4 ORANJE Stoppen agressief gedrag • ‘Namopperen’, restspanning, gedachten rondom incident, angst en schaamte, schuldgevoelens, onzekerheid en ook ontspanning Algemene houding Suggesties voor begeleiding Pas afgesproken en geleerde technieken toe • Duidelijk aanspreken & begrenzen in ontoelaatbaar gedrag • Inschakelen van collega, time-out • Verweertechnieken toepassen • Visueel contact houden Contact herstellen • T erughoudend zijn met nieuwe ‘eisen’ of veranderingen • Vraag hoe het nu gaat • Toon belangstelling, en stel bezigheid voor • Indien mogelijk samen terugblikken en uitleg geven 5 GROEN Evenwicht, normaal gedrag • Zoals bekend en gewoon bij deze persoon, zit er bijvoorbeeld ontspannen bij • Of hou juist afstand en geef rust Evalueer met alle betrokkenen • Observeer verder • Opvang slachtoffer • Nodige acties uitvoeren: rapporteren, inlichten collega’s, van je afpraten, bespreking plannen • Verder observeren • Omgeving en omgang volgen en individueel afstemmen 201 Pagina 202

Pagina 204

Interactieve e-relatiemagazine, deze uitgave of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van internet weekbladen.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication