Fase 3 ROOD ‘noodweer!’ Crisisontwikkeling Gedrag cliënt Agressief & destructief gedrag • Escalatie: de cliënt gaat door het lint • Gedragingen zijn bijvoorbeeld uitschelden, slaan, trappen, spullen kapotmaken 4 ORANJE Stoppen agressief gedrag • ‘Namopperen’, restspanning, gedachten rondom incident, angst en schaamte, schuldgevoelens, onzekerheid en ook ontspanning Algemene houding Suggesties voor begeleiding Pas afgesproken en geleerde technieken toe • Duidelijk aanspreken & begrenzen in ontoelaatbaar gedrag • Inschakelen van collega, time-out • Verweertechnieken toepassen • Visueel contact houden Contact herstellen • T erughoudend zijn met nieuwe ‘eisen’ of veranderingen • Vraag hoe het nu gaat • Toon belangstelling, en stel bezigheid voor • Indien mogelijk samen terugblikken en uitleg geven 5 GROEN Evenwicht, normaal gedrag • Zoals bekend en gewoon bij deze persoon, zit er bijvoorbeeld ontspannen bij • Of hou juist afstand en geef rust Evalueer met alle betrokkenen • Observeer verder • Opvang slachtoffer • Nodige acties uitvoeren: rapporteren, inlichten collega’s, van je afpraten, bespreking plannen • Verder observeren • Omgeving en omgang volgen en individueel afstemmen 201 Pagina 202
Pagina 204Interactieve e-relatiemagazine, deze uitgave of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van internet weekbladen.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home