Hoe kun je dit gedrag ombuigen? Ook al is het wat heftiger en voel je je soms persoonlijk aangevallen (het is het niet!), het is ook hier van belang om te luisteren, begrip te geven, ruimte te geven voor de emoties en bij je punt te blijven. Hetzelfde dus als bij A-gedrag! IEMAND VERTOONT C-GEDRAG Dit gedrag noemen we ook wel ‘grensoverschrijdend gedrag’ want jij wordt persoonlijk aangevallen. Het ligt niet meer aan de organisatie maar aan jou! Bijvoorbeeld: ‘Jij functioneert niet goed, jij moet een andere baan gaan zoeken!’. Denk nog even terug aan je vakantieweek! Die roosteraar kan er niks van! Typisch C-gedrag. Wat te doen? Dit gedrag mag en moet je stoppen. Je zegt duidelijk dat je niet van het gedrag gediend bent. Dit doe je door het gedrag zo concreet mogelijk te benoemen. Bijvoorbeeld ‘Ik wil niet dat u mij beledigt’. Doe dit helder, duidelijk, gebruik één zin, geen hele verhalen, geen uitleg. Gewoon alleen datgene benoemen wat je niet wilt! Herhaal het als iemand door blijft gaan tot iemand stopt of ga weg uit het gesprek. Denk aan je veiligheid. 41 Pagina 42
Pagina 44Interactieve ewebshop, deze vaktijdschrift of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van digitale PDF's.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home