vanwege je pijnklachten. Dat je dan deze medewerkster een uitbrander geeft of wie jou daarna iets in de weg legt, is ergens wel begrijpelijk. Elke zorgorganisatie dient werk te maken van goed lopende procedures en een goede zorgkwaliteit om frustratie bij cliënten en hun verwanten waar mogelijk te voorkómen. Een verwante oorzaak is als de agressie door de cliënt ingezet wordt om een bepaald doel te bereiken. Na een dwingende vraag wordt de toon steeds luider, om daarna met veel misbaar tegen een deur te trappen, iets om te gooien of meer te gaan dreigen. De cliënt komt vaak snel tot rust als hij zijn zin krijgt. Bij de Spoed Eisende Hulp in een ziekenhuis zie je deze instrumentele agressie ook omdat patiënten menen hier en nu recht te hebben op acute hulp, niet zien of geen begrip ervoor kunnen opbrengen 49 Pagina 50

Pagina 52

Scoor meer met een online shop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden reisgidsen online.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication