BIJ FRUSTRATIE Voorbeelden van frustrerende ervaringen voor de cliënt lopen uiteen: moeten wachten op hulp, stuiten op een gesloten deur en niet weg mogen, herhaaldelijk spullen kwijt zijn, niet direct hulp krijgen op verzoek. De cliënt wordt van iets afgehouden of tegengehouden. Het kan hierbij zowel om frustratieagressie als om instrumentele agressie gaan. IETS (MOETEN) OPDRINGEN Als je de ander iets opdringt tegen diens wil, bijvoorbeeld na protest toch verder gaan bij de verzorging. Of wanneer jij of anderen te nabij komen en de cliënt zich daardoor bedreigd voelt. IETS AFNEMEN Zoals wanneer je bij een verstandelijk gehandicapte een handtas wil afnemen omdat die van bezoek is. Of bij de cliënt die medicijnen van een ander heeft gepakt, en je deze moet afnemen. 89 Pagina 90

Pagina 92

Interactieve e-relatiemagazine, deze drukwerk of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digitale catalogi.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication