Wat te doen en te laten bij dreigende en daadwerkelijke verbale agressie? Hierover bestaan uiteenlopende algemene adviezen. In de eerste plaats is het van belang dat jij als veiligheidscoach en je collega’s zijn getraind in het voorkomen van en omgaan met agressie in de zorg. Hoe je getraind moet worden is afhankelijk van de organisatie waar je werkt en functie die je uitoefent. Je kunt hier de uitkomsten van de Quickscan Agressie, waar we in hoofdstuk 3 over hebben gesproken, voor gebruiken. Hieronder geven we je alvast een aantal aandachtspunten voor het omgaan met verbale agressie, in de volgende paragraaf behandelen we fysieke agressie. ALLEREERST: LET OP JE EIGEN VEILIGHEID Omdat spanning bij de cliënt en verbale agressie de opmaat kan zijn tot fysiek geweld, houd je daar nu al rekening mee. Zoals al genoemd, let je erop dat je weg kunt bij een eventuele escalatie in verbale of fysieke strijd. Hou een vluchtweg vrij. Laat geen sleutel in het slot van de deur om opsluiten te voorkomen. Ben je bij een cliënt thuis, dan let je erop dat deze de deur niet afsluit of afgesloten heeft. Bij onbehagen, verbale aanvallen en wanneer je niet uit de situatie weg kunt, is (onopvallend) alar90 4.3 OMGAAN MET VERBALE AGRESSIE Pagina 91
Pagina 93Interactieve digi webshop, deze gids of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van internet onderzoeksrapporten.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home