bedrijf nastreven naar zowel onze medewerker als onze klant. Als groot bedrijf is CSU zich ervan bewust dat daarin de sleutel tot succes ligt in een mensgerichte dienstverlenende organisatie. De dialoog met de mensen over strategie, bedrijfsvoering en ethische kwesties vindt zowel bottom-up als top-down plaats. autoregeling en de telefoonregeling. Uit vergelijking door Hay Consultancy bleek dat CSU met haar arbeidsvoorwaardenpakket boven de markt betaalt. Met name de variabele beloningsvormen komen boven het marktgemiddelde uit. Controle Praktijk Uitgangspunt is dat de gehele organisatie doordrenkt is van deze centrale kernwaarden. Deze kernwaarden zijn strategisch geïntegreerd op alle niveaus van de organisatie. Zo vindt praktische doorvertaling naar alle geledingen van de organisatie plaats. De specifieke invulling van de kerncompetenties is toegesneden op de diverse echelons binnen de organisatie. Een begrip als ‘Ondernemerschap’ krijgt immers op strategisch niveau van de organisatie een andere dimensie dan op operationeel niveau. De missie, kernwaarden en de waardering voor de mens achter de medewerker en het belang voor de organisatie worden dan ook actief uitgedragen. Vanuit het management wordt regelmatig en structureel gecommuniceerd. Via de beleidscyclus, het regulier en planmatig opstellen van businessplannen op elk niveau van de organisatie, het agenderen van deze kernwaarden in alle werkoverlegvormen tot het communiceren van deze waarden via onder andere personeelsbladen, informatie- en themabijeenkomsten. Binnen CSU wordt gewerkt met standaard gedragsregels die geënt zijn op de kernwaarden. Naar directe medewerkers worden via huisregels de juiste nomen en waarden praktisch vertaald. Voor indirecte medewerkers wordt gewerkt met een nota Waarden en Gedragskenmerken die in 2007, na een instemmingsprocedure bij de COR, organisatiebreed is gepresenteerd met een groots opgezette campagne. Via een communicatiecampagne zijn de Waarden & Gedragskenmerken onverminderd onder de aandacht gebracht. Naleving wet- en regelgeving CSU hanteert en respecteert de op de bedrijfsuitvoering van toepassing zijnde nationale en internationale wet- en regelgeving. Zowel branche-overkoepelende wetten en regels als de CAO afspraken zijn leidend in de werkwijze. CSU wil goed werk en extra inspanningen van haar medewerkers belonen. Allereerst met marktconforme en moderne arbeidsvoorwaardenpakketten en een correcte naleving van de CAO voor directe medewerkers. Het loongebouw voor indirecte medewerkers is gebaseerd op de bovengenoemde competenties. CSU zet daarbij de Hay functiewaarderingssystematiek in en de daarbij behorende standaardsalarisschalen, uitloopschalen, een tantièmesysteem en secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals de Om aan eisen en regelgeving te voldoen wordt gebruikgemaakt van externe controles en informatie van accountants, belastingdienst, arbeidsinspectie en certificeringinstanties voor o.a. de ISO 9001, ISO 14001, BTR (Branchegerichte Toelichting Railinfrastructuur) en VCA**-certificeringen. Interne Audits vinden plaats op het niveau van de businessunits. Afhankelijk van de status en het belang van de processen én de uitkomsten van voorgaande Audits, bepalen de businessunits welke processen in aanmerking komen voor een interne Audit. De uitkomsten van de Audit en de eventuele afwijkingen of verbeterpunten komen in een rapport terecht. Op basis van dit Auditrapport stelt CSU verbeteracties vast. Om illegaliteit op de werkplek tegen te gaan wordt personeel opgeleid om aan de hand van ID-checker illegaal personeel te weren. De situatie op de werkplek wordt door CSU op structurele wijze geïnspecteerd. Hiervoor zijn, afhankelijk van dienstverlening, diverse procedures in het leven geroepen. Waar van toepassing worden deze inspecties afgestemd met de klant. De resultaten van de controles worden vastgelegd, geëvalueerd en leiden indien nodig tot actiepunten om de situatie te verbeteren. Naast kwaliteitsaspecten vallen ook arbo- en milieuaspecten binnen het bereik van deze beoordelingen. Arbowet CSU is als werkgever verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden van het eigen personeel. Wanneer de medewerkers op locatie aan de slag gaan, heeft de opdrachtgever ook verplichtingen ten aanzien van de arbeidsomstandigheden van deze CSU-medewerkers. Bovendien is volgens artikel 10 van de Arbowet een opdrachtgever verantwoordelijk voor derden die op haar locatie aanwezig zijn; opdrachtgever en externe dienstverlener moeten samen maatregelen nemen op het gebied van arbeidsomstandigheden en de veiligheid voor de betrokken werknemers doelmatig uitwerken. Hierbij is een goede, onderlinge communicatie noodzakelijk. CSU bespreekt de onderwerpen van de officiële lijst met Aandachtspunten Arbo Schoonmaak, de AAS-lijst, al in de offertefase met opdrachtgevers. De Arbowet eist dat iedere werkgever een RisicoInventarisatie en -Evaluatie (RI&E) op laat stellen en vervolgens passende maatregelen treft. Een RI&E geeft een overzicht en beoorde- 10 - 11 Pagina 10
Pagina 12Interactieve digi rapport, deze magazine of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digitale relatiemagazines.
MVO jaarverslag Lees publicatie 121Home