Eerlijk zakendoen Eerlijk zaken doen is ethisch omgaan met zakenrelaties, op eerlijke en gelijkwaardige basis. ISO 26000 noemt onderwerpen als: geen corruptie, eerlijke mededinging, respect voor eigendomsrechten en op verantwoorde wijze betrokken zijn in het publieke domein. Hier kan ook in positieve zin invulling aan worden gegeven door leiderschap te tonen in deze issues en het nemen van sociale verantwoordelijkheid te promoten. Vooralsnog beginnend bij de eerste partij in de keten screent CSU leveranciers bij investeringen en selectiemethoden. In de keten promoot CSU de eigen beginselen van goed werkgeverschap, waarbij leveranciers worden aangesproken op eerlijk en fatsoenlijk zakendoen en het respecteren van wetten en regels. CSU onderzoekt methoden om deze screening in de toekomst verder te verbeteren. Transparante competitie CSU hecht aan eerlijke en transparante competitie. Iedere vorm van belangenverstrengeling, gaan wij uit de weg. CSU staat het niet toe dat medewerkers betaalde betrekkingen onderhouden bij derden, persoonlijke netwerken inschakelen, door omkoping gunsten proberen te verkrijgen of buitensporige giften aannemen, met als doel commerciële of persoonlijke voordelen te behalen. Deze basisbeginselen zijn opgenomen in de normen en waarden van de organisatie en medewerkers zijn erover geïnformeerd en geïnstrueerd. CSU hanteert een prijspolitiek en handelwijze die recht doet aan de continuïteitswens van de organisatie. CSU volgt vanuit die optiek ook de aanbestedingsontwikkeling en acteert er binnen de grenzen van het toelaatbare succesvol op. Met aanbestedende diensten, aanbestedingsdeskundigen en intermediairs wordt overleg gevoerd en geeft CSU zijn mening over transparantie, uitvoerbaarheid, proportionaliteit en ontwikkelingen als strategisch inschrijven. Daarin is geen plaats voor corruptie, fraude, diefstal, politieke betrokken of ongewenste prijsafspraken. CSU heeft dat uitgangspunt in het strategisch ondernemingsbeleid ingebed. CSU werkt volgens een vrijwillige structuurvennootschap. Om goed ondernemerschap verder te borgen zijn in 2009 met de belastingdienst afspraken gemaakt in een convenant waarin horizontaal toezicht is geregeld en het zwaartepunt verschuift van beoordeling achteraf naar overleg vooraf. Respectvol Passie, inzet en gemeenschappelijke drijfveren geven mensen een enorme energie in hun werkomgeving. De waardecreatie vanuit menselijke verhoudingen, gekoppeld aan de vrijheid van handelen en de daarbij behorende verantwoordelijkheid, is gemakkelijker te realiseren in onze platte organisatiestructuur. Het is de basis voor persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling die waarde toevoegt en daarmee een stimulans voor de ontwikkeling van de organisatie. De kracht van het management zit vooral in de wijze waarop respectvoller en eerlijker met medewerkers wordt omgegaan zodat onze medewerkers met een gevoel van trots en vertrouwen graag voor CSU werkzaam willen zijn. Die betrokkenheid en motivatie garandeert een hogere arbeidssatisfactie en is de sleutel tot tevreden klanten. Tevreden medewerkers en de continue investering in hun welzijn zijn in ons verbetermodel de basis voor winstgevendheid en organisatiegroei. Het is evident dat een organisatie die op deze manier wil werken ook in de praktijk een respectvolle en eerlijke handelwijze tentoonspreidt. CSU onderzoekt hoe zij in de keten voordelen en kosten kan delen en gezamenlijk ondersteuning kan bieden voor het verhogen van bewustzijn op dit vlak. Gedragsregels Een eerlijke en rechtvaardige handelwijze is te allen tijde gericht op de toekomst. Dit betekent dat beloften worden nagekomen en dat er geen plaats is binnen CSU voor diefstal of fraude. Om de continuïteit voor medewerker en organisatie te garanderen worden klant en leveranciers uitvoerig getoetst of hun financile en ethische status. Anderzijds wordt personeel van CSU en CSU getoetst op deze zaken. Zo zijn er opdrachtgevers die vanwege het afbreukrisico van de schoonmaakactiviteiten op hun locaties eisen dat ons personeel van onbesproken gedrag is en ook andere elementen uitvoerig screenen. Ons personeel is bijna altijd op een locatie van een derde actief. Binnen schoonmaak zijn strikte gedragsregels afgesproken met personeel over het verkrijgen van toegang tot panden en datgene wat wel en niet mag worden aangeraakt of verplaatst alvorens tot schoonmaak over te gaan. CSU en het personeel respecteert vanuit een ethische invalshoek te allen tijde het eigendomsrecht van anderen. CSU meldt en onderneemt actie bij eventuele misstanden, zowel zelf als naar de juiste instanties. 14 - 15 Pagina 14

Pagina 16

Voor drukwerk, online presentaties en kranten zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw clubbladen.

MVO jaarverslag Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication