Aanpak laaggeletterdheid Tijdens de CSU Meewerkweek in september 2008 werd het startschot gegeven van CSU’s bewustwordingscampagne tegen laaggeletterdheid. Nederland telt 1,5 miljoen laaggeletterden, mensen die niet goed genoeg kunnen lezen en schrijven om voldoende mee te kunnen komen in onze samenleving. CSU erkent dat laaggeletterdheid nog veel voorkomt in de samenleving en neemt als voorloper de aanpak serieus. De directie, Ondernemingsraad en Raad van Commissarissen ondertekenden in het voorjaar van 2008 een convenant ten behoeve van de structurele hulp bij laaggeletterdheid onder schoonmaakmedewerkers. Het convenant kwam tot stand in nauw overleg met Stichting Lezen & Schrijven. Doelstelling is om het aantal laaggeletterden binnen de schoonmaakdivisies van CSU, geschat o.b.v. landelijke cijfers op 600 medewerkers, terug te brengen met 60% in 2015. Om de afname gefaseerd te laten verlopen, wordt ernaar gestreefd om in 2011 circa de helft hiervan te hebben gerealiseerd. CSU is de eerste partij in de schoonmaakbranche die dit aspect van werkgeverschap zo breed aanpakt. Via o.a. het mailen van 10.000 herkenningswijzers, 5.000 posters op de werklocaties en workshops voor P&O en leidinggevenden hoopt CSU laaggeletterde schoonmaakmedewerkers te stimuleren dat speciale telefoonnummer te bellen en de geboden opleidingskansen te benutten. CSU bood in 2009 de startende medewerkers daartoe opleidingen aan. Via de personeelsbladen worden de positieve ervaringen van deelnemers verspreid. De vooruitstrevende aanpak van CSU en de vele aanmeldingen voor leertrajecten die dit inmiddels opleverde, kregen openlijk waardering van HKH Prinses Laurentien, voorzitter van de Stichting Lezen en Schrijven. Directie, management en medezeggenschap zullen gezamenlijk blijven bevorderen dat laaggeletterde werkenden worden opgespoord en worden gestimuleerd om hun taal- en rekenproblemen op te lossen. Sponsoring en donaties Behalve diverse innovatieve projecten op het gebied van maatschappelijk ontwikkeling ondersteunt CSU ook financieel en materieel goede doelen en sportclubs. Naast lokale en nationale donaties en sponsoring helpt CSU o.a. villa Pardoes, diverse ziekenhuizen, stichting Kinderen Kankervrij (KIKA), Stichting Humana en het WNF. CSU rondde de oriëntatie af op een structurele samenwerking met een of meerdere NGO’s die past bij onze activiteiten en organisatie en via lokale gemeenschappen bijdraagt aan economische en sociale ontwikkeling. In 2009 is daarin besloten dat CSU en het Nederlandse Rode Kruis een samenwerkingsovereenkomst aangaan en dat CSU de activiteiten van het Nederlandse Rode Kruis ondersteunt en activiteiten zal gaan ontplooien om financiële middelen te genereren. CSU koos het Nederlandse Rode Kruis vanwege de parallellen als sociaal en breed maatschappelijk verankerd. CSU legt daarbij de nadruk op sociale hulpverlening. Deze samenwerking past binnen CSU’s MVO beleid en de wens om uitingen van maatschappelijke betrokkenheid verder te intensiveren en stroomlijnen. CSU richt zich op verdere continuïteit van zijn bedrijfsvoering. Beleidsmatig en concreet zal CSU op een verantwoorde wijze zoeken naar interessante extra investeringen ter ondersteuning van zijn maatschappelijke betrokkenheid naar eigen mensen en hun achterban. 36 - 37 Pagina 36

Pagina 38

Scoor meer met een online winkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

MVO jaarverslag Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication