19 MIJN VADER WERKT BIJ RUGKLACHTEN QUIZZIE De Quizzie is dit keer een vraag uit de nieuwe E-Coach module ‘Hoe krijg je je collega’s zover? Voilà!’ Doe de module via www. gezondenzeker.nl en haal je certificaat waaruit blijkt dat je jezelf de basisprincipes hebt aangeleerd. SCHOMMELEN Het valt mij als buitenstaander op dat er in wereld van de fysieke belasting de laatste jaren nogal wat boeken en artikelen verschijnen. Dat is een goede zaak, vooral omdat we tegenwoordig steeds meer uitgaan van ergonomische principes. In de zorg betekent dit dat we zorgverleners niet meer leren om te zware lasten te tillen, maar dat we precies aangeven wanneer je niet meer manueel kunt tillen en waar je dus een hulpmiddel nodig hebt. Als rugfilosoof is het desondanks tussen al die nieuwigheden belangrijk je klassiekers te kennen. Soms staan daarin pareltjes die we in 2012 een beetje vergeten hebben. Zo publiceerde de Britse Margaret Hollis in 1985 het boek ‘Safer lifting for patient care’. Naast allerlei technieken die we nu absoluut niet meer zouden aanraden (bijvoorbeeld ‘Australisch tillen’), bespreekt Hollis de zogenaamde ‘rocking’ of ‘oscillation’ technieken. Veel cliënten zijn namelijk gevoelig voor ritmisch schommelen (rocking), bijvoorbeeld als voorbereiding op het opstaan uit de stoel. Het lichaam krijgt daardoor een zekere snelheid, en de natuurlijke reflexen om zélf op te staan worden gestimuleerd. Essentieel is dat de cliënt de schommelbeweging start aan de hand van (non)verbale stimulans van de zorgverlener, om deze beweging daarna vloeiend te ondersteunen totdat de cliënt staat. En als ik het goed heb begrepen, zijn we dan weer terug bij de ‘moderne’ haptonomische principes uit 2012. De groeten van een oude rocker uit Harderwijk. t Prof. Ebbink (rugfilosoof) verzorgt een serie niet-al-te-serieuze-maartoch-tot-nadenken-stemmende bedoelde columns in Gezond & Zeker magazine. Hij is verbonden aan de Universiteit van Harderwijk. Wil je reageren op een column van professor Ebbink of praten over de preventie van fysieke belasting of agressie, laat dan een bericht achter op ons forum, de Facebookpagina van Gezond & Zeker of stuur een e-mail naar info@gezondenzeker.nl. Nat bed Een cliënt heeft elke nacht een nat bed. De afspraak is om deze man elke nacht om 01.00 uur te verschonen. Je bent nieuw op de afdeling. Wat doe of zeg je? a. Niets, afspraak is afspraak. b. Je vraagt waaarom dat zo is. c. Je stelt ander incontinentiemateriaal voor. d. Je stelt voor de verschoontijd te veranderen. En het goede antwoord is? Antwoord b. Je vraagt waarom dat zo is. Het kan namelijk best zijn dat jij, juist omdat je nieuw bent, bepaalde ingeslopen gewoontes kunt signaleren. Misschien zijn je nieuwe collega’s wel ‘gehospitaliseerd’ en zien ze niet meer zo scherp waar het beter kan. Het direct voorstellen van ander incontinentiemateriaal of een andere verschoontijd is niet zo verstandig. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat er bewust is gekozen voor het huidige incontinentiemateriaal en de huidige verschoontijd. Pagina 18

Pagina 20

Heeft u een onderwijsmagazine, digi magazine of online edities? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaal zetten.

Gezond & Zeker nr. 1 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication