7 11. Kiezen? Valt er iets te kiezen dan? Heb jij ook van die knelpunten binnen jouw organisatie die je niet aanpakt omdat het toch niet op te lossen is, er toch geen geld voor is, collega’s daar toch niet voor open staan of de leidinggevende daar toch niet aan wil? Maar vind jij wel één of meerdere van deze knelpunten eigenlijk heel erg belangrijk en wil je er mee aan de slag? Hoe krijg je dan weer beweging in je team? Aan het einde van deze workshop kun jij kiezen tussen verschillende mogelijkheden! 12. Hoe komt het er uit? Leren en motiveren door feedback. Waar mensen samenwerken, wordt feedback gegeven. Hoewel we in eerste instantie feedback meestal ervaren als kritiek, kan het juist leerzaam en motiverend zijn en kan het helpen om de manier van werken te verbeteren. In deze workshop wordt vanuit persoonlijke effectiviteit een kijkje gegeven in je valkuilen, allergieën en uitdagingen. De ‘feedbackregels’ worden je eigen gemaakt, in plaats van een rijtje met regels. aaaaa 15. Vragen staat vrij aaaa aaaaa Elke zorgorganisatie gaat prat op vraaggerichte zorgverlening. We leven in een consumententijdperk, waarin de cliënt zelfs als klant betiteld wordt. Probleem is echter dat tijd en financiën krap zijn en dat de zorgverlener ook uit hoofde van haar professionele code gebonden is. Dat houdt onvermijdelijk verwachtingenmanagement in: het peilen van de wensen van de cliënt, en deze in overleg terugbrengen of veranderen tot haalbare proporties. Een workshop met handvatten voor behoefteanalyse, onderhandelen, assertiviteit en delegeren naar de cliënt. 16. De eerste klap dreigt aaa Soms lopen situaties met cliënten of patiënten of zelfs met collega’s zó uit de hand dat praten niet meer helpt. Vaak is het dan maar beter om weg te gaan. Maar wat als het je niet lukt om weg te komen? Of als je, uit hoofde van je functie of beroep, verplicht bent om in zo’n situatie in te grijpen? In de workshop sociale veiligheid worden de beginselen aangereikt hoe je in dit soort situaties kunt handelen. Dit kan variëren van het veilig wegkomen uit een onveilige situatie tot het onder controle brengen en houden van mensen die zich zeer agressief gedragen. 17. Preventie van aaaa 13. Weerstand en agressie: haptonomie als basis aa In deze workshop gaan we met elkaar ervaren welke rol de aanraking speelt bij het ontstaan van agressie. Als zorgverlener raak je veel aan. Iedere aanraking brengt onbewust een boodschap over. Zonder dat je dat wilt kun je door jouw wijze van aanraken agressie oproepen. Wanneer je wat meer leert over de wetmatigheden van de tastzin, dan kun je de wijze van aanraken ook juist gaan benutten bij het voorkomen van agressie. 14. Hoe ga ik om met verbale agressie? Steeds vaker komt het voor dat zorgverleners met agressie te maken krijgen. Als we als mens agressief of intimiderend benaderd worden, hebben we wel eens moeite om onze eigen (opkomende) irritatie of emotie in toom te houden! Dat is vaak een hele kunst! Een nog grotere kunst is het om op dergelijk gedrag van derden zogenaamd ‘de-escalerend’ te reageren. Wat kun je dan doen? Deze workshop staat in het teken van het kijken naar je eigen houding en het toepassen van tactieken om met verbale agressie om te gaan. Er wordt gewerkt met een acteur, die situaties uit de gezondheidszorg levensecht naspeelt. aaa agressie én (kennis) delen Iedere werkgever heeft de verantwoordelijkheid haar werknemers zoveel mogelijk te beschermen tegen de nadelige gevolgen van agressie. Een van de taken van de veiligheidscoach is het aangeven van verbetervoorstellen op dit gebied. In deze workshop beoordeel je op basis van de punten waarop de arbeidsinspectie controleert of het veiligheidsbeleid in jouw organisatie op voldoende niveau is en bekijk je waar verbeteringen mogelijk zijn en hoe je die kunt bereiken. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je collega’s die verbeteringen ook daadwerkelijk doorvoeren. Ook hier wordt aandacht aan besteed. 18. Omgaan met dwingend gedrag Veel medewerkers in de zorg en welzijn die met klanten in aanmerking komen, worden geregeld geconfronteerd met dwingend gedrag. Cliënten worden de laatste jaren steeds assertiever, stellen eisen, willen voorrang, een snelle of special behandeling etc. Vaak met een dreigement achter de hand zoals ‘Ik ken de directeur’ of ‘Ik bel de tv’. Of erger nog: ‘...anders ga ik geweld gebruiken’. In deze workshop leer je lastig en dwingend gedrag te begrenzen en manieren waarop je dit kan stoppen. 19. Jij als spil in het multidisciplinair team aaaa WORKSHOPOVERZICHT het onderwerp vanuit de diverse disciplines. Hoe kunnen we elkaar ondersteunen en samenwerken? En op deze wijze het welzijn en optimale autonomie van de cliënt ondersteunen? 20. Een agressie incident en dan? Als medewerker in de gezondheidszorg kun je te maken krijgen met agressie. Een patiënt die uithaalt of een toevallige voorbijganger die je bedreigt terwijl je naar een thuiswonende cliënt op weg bent. Agressie kan grote impact hebben. Vaak krijgt je zelfvertrouwen een flinke knauw. Het kost tijd en moeite om dit weer op te bouwen. Hetzelfde geldt voor het vertrouwen in anderen. Hulp en steun zijn dan ook zeer welkom bij het verwerkingsproces. Hoe organiseer je dit en welke acties zijn nodig om je collega’s te helpen het incident te verwerken en met plezier te blijven werken? aaaa 21. Vrijheidsbeperkende maatregelen anno 2012 Niet meer fixeren, maar hoe moet dat dan? Moeten we onze cliënten dan maar gewoon laten vallen? Hoe leggen we dat uit aan familie? Zij verwachten dat moeder of vader veilig bij ons is… wat zijn de alternatieven? Hoe kunnen we vallen voorkomen en wat kunnen we doen wanneer iemand valgevaarlijk is? En hoe beperken we de gevolgen en de impact van een eventuele val? Welke hulpmiddelen kun je daarvoor gebruiken? Deze en meer vragen zullen centraal staan in deze interactieve workshop. 22. Maatregelen Veilige Publieke Taak Bij fysieke belasting hebben we de praktijkrichtlijnen, waaraan ons beleid moet voldoen. Hoe zit dat eigenlijk bij agressie? Daar kennen we de acht maatregelen van Veilige Publieke Taak. In deze workshop maak je kennis met deze maatregelen en leer je hoe je ze naar je eigen situatie kunt vertalen. Ook wordt aandacht besteed aan het Veiligheidspaspoort, waar de acht maatregelen ook in zijn opgenomen. 23. Het doen van aangifte Je hoort het vaak in het nieuws: een zorgmedewerker is aangevallen door een cliënt, maar durft niet naar de politie, omdat hij bang is dat de cliënt wraak zal nemen of ‘hem zal weten te vinden’. Hoe zit dat nou precies met dat aangifte doen? Kan dat anoniem? En mag dat eigenlijk wel, je hebt tenslotte geheimhoudingsplicht? In deze workshop gaan we in op het belang van aangifte doen, de manier waarop dat veilig kan en hoe je dan moet handelen. Ook hoor je welke rol je organisatie in dat proces speelt. aaaa Niet alleen veiligheidscoaches maar ook ergocoaches willen graag weten hoe ze om moeten gaan met gedragsproblematiek, bijvoorbeeld bij dementerende bewoners. Hoe ga je bijvoorbeeld om met die cliënt, die wel kan staan maar waarbij het vaak om de een of andere reden niet lukt. En die boos wordt als jij als zorgverlener doorzet. En is dit agressie? Kiezen én delen, is de rode draad door deze workshop. We benaderen aaaa aaaaa aaaaa 24. Zelfredzaamheid en haptonomie Het bevorderen van zelfredzaamheid van je cliënt is belangrijk. Zelfredzaamheid maakt je werk lichter en je cliënt comfortabeler. En niet onbelangrijk: zelfredzaamheid is arbeidsbesparend voor de gezondheidszorg in zijn geheel! Maar hoe kunnen zorgverleners de zelfredzaamheid van cliënten bevorderen tijdens hun gewone dagelijkse werkzaamheden aan het bed? En hoe kun jij dat als ergocoach bevorderen? aa q Pagina 6
Pagina 8Voor sportbladen, online publicaties en onderwijscatalogi zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw verenigingsbladen.
Gezond & Zeker nr. 2 Lees publicatie 125Home