CASUS AGRESSIE 16 LEREN OVER Met wat voor situaties krijgen ergo- en veiligheidscoaches te maken? En hoe ga je daar op een goede manier mee om? Gezond & Zeker magazine behandelt in elk nummer een casus, ontwikkeld door Ronald Geelen. Hij is als preventie-expert verbonden aan ons project. VERBALE AGRESSIE Niet-helpende denkpatronen doorbreken Lessen in het restaurant Op De Linde, een afdeling in een verzorgingstehuis, krijgen de medewerkers steeds vaker een telefoontje vanuit het restaurant of ze bepaalde cliënten willen komen ophalen. Dit gebeurt met maaltijden en koffiemomenten, maar ook bij de bingo- en breimiddagen. Natuurlijk gaat het soms om cliënten die naar het toilet moeten of zich niet zo lekker voelen. Maar vaak blijkt het te gaan om wrijving tussen cliënten en onheus gedrag richting het restaurantpersoneel. Teamhoofd Joost brengt dit punt ter sprake in het afdelingsoverleg. Lilian reageert fel: “Ze kunnen onze cliënten toch niet zomaar wegsturen? Kom op, problemen die daar spelen, moeten ze ook maar daar oplossen.” Ze krijgt bijval van anderen: “Natuurlijk zijn cliënten soms lastig. Dat zijn ze bij ons op de afdeling ook, maar wij kunnen ze niet wegsturen!” Yvonne is de veiligheidscoach van De Linde. Zij mengt zich in de discussie en merkt op dat ze onvoldoende weten wat zich in het restaurant afspeelt om erover te kunnen oordelen. “Het plaatje is niet compleet. We horen boze restaurantmedewerkers aan de telefoon en boze cliënten die het belachelijk vinden dat ze voortijdig opgehaald worden. Maar wat is daar aan voorafgegaan? Ik wil daar graag een beter beeld van krijgen. Zal ik Pagina 15

Pagina 17

Voor PDF-en, online relatiemagazines en onderzoeksrapporten zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw PDF's.

Gezond & Zeker 2013 nr. 1 Lees publicatie 128Home


You need flash player to view this online publication