GEZOND & ZEKER KENNISDAGEN 2013 q agressie. Als zorgverlener raak je veel aan en iedere aanraking brengt onbewust een boodschap over. Zonder dat je het wilt kun je met jouw wijze van aanraken agressie oproepen. Wanneer je meer leert over de wetmatigheden van de tastzin, dan kun je de wijze van aanraken ook juist gaan benutten en agressie op die manier voorkomen. 27. Hoe ga ik met verbale agressie om aaaaaa Medewerkers in zorg en welzijn komen steeds vaker in aanraking met weerstand en agressie op de werkvloer. Wanneer we agressief of intimiderend benaderd worden, hebben we wel eens moeite om onze eigen (opkomende) irritatie of emotie in toom te houden. Dat is vaak een hele kunst. Een nog grotere kunst is het om op dergelijk gedrag van derden zogenaamd ‘deescalerend’ te reageren. Wat kun je dan doen? Deze workshop staat in het teken van kijken naar je eigen houding en toepassen van tactieken om met verbale agressie om te gaan. We werken met een acteur die situaties uit zorg en welzijn levensecht naspeelt. 28. Vragen staat vrij aaaaaaa Elke zorgorganisatie gaat prat op vraaggerichte zorgverlening. We leven in een consumententijdperk, waarin de cliënt zelfs als klant betiteld wordt. Probleem is echter dat tijd en financiën krap zijn en dat de zorgverlener ook uit hoofde van haar professionele code gebonden is. Dat houdt onvermijdelijk verwachtingenmanagement in: het peilen van de wensen van de cliënt en deze in overleg terugbrengen of veranderen tot haalbare proporties. Een workshop met handvatten voor behoefteanalyse, onderhandelen, assertiviteit en delegeren naar de cliënt. 29. De eerste klap dreigt, wat is je reactie? aaaaaaa Soms lopen situaties met cliënten, familieleden en soms zelfs met collega’s zó uit de hand dat praten niet meer helpt. Vaak is het dan maar beter om weg te gaan. Maar wat als het je niet lukt om weg te komen? Of als je, uit hoofde van je functie of beroep, verplicht bent om in zo’n situatie in te grijpen? In deze workshop worden de beginselen aangereikt hoe je in dit soort situaties kunt handelen. Dit kan variëren van het veilig wegkomen uit een onveilige situatie tot het onder controle brengen en houden van mensen die zich zeer agressief gedragen. 30. Pesten in je team wat kun jij er aan doen? aaaaaa Preventie van pesten is zorgen voor jezelf en zorgen voor collega’s. Maar wat is pesten? Komt het vaak voor? Wat zijn de oorzaken van pestgedrag? Wat voor omgangsvormen zijn er in jouw team en wat kun je verwachten van je leidinggevende en werkgever? Tijdens deze workshop gaan we o.a. kijken of je binnen de organisatie pestgedrag ziet en wat je kunt doen als jezelf of een collega mikpunt van pesten bent of dreigt te worden. De rol van de veiligheidscoach komt vanzelfsprekend ook aan bod. 31. Omgaan met dwingend gedrag Veel medewerkers in zorg en welzijn die met cliënten in aanmerking komen, worden geregeld geconfronteerd met dwingend gedrag. Cliënten worden de laatste jaren steeds assertiever, stellen eisen, willen voorrang, een snelle of special behandeling etc. Vaak met een dreigement achter de hand zoals ‘Ik ken de directeur’ of ‘Ik bel de tv’. Of erger nog ‘Anders ga ik geweld gebruiken’. In deze workshop leer je lastig en dwingend gedrag begrenzen en manieren waarop je dit kan stoppen. 32. Wees duidelijk over agressie Weerstand en agressie op de werkvloer vraagt om een integrale aanpak en duidelijke afspraken. Het moet voor iedereen helder zijn waar de grenzen liggen en welke acties je kunt doen om agressie te verminderen. In een interactieve workshop leer je hoe je samen tot die duidelijkheid komt. De campagne ‘Wees duidelijk over agressie’ geeft je praktische hulpmiddelen waarmee je direct aan de slag kunt met je antiagressiebeleid. De workshop wordt aangeboden vanuit het actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’. 33. Een agressie-incident en dan? Als medewerker in zorg en welzijn kun je te maken krijgen met agressie. Een patiënt die uithaalt of een toevallige voorbijganger die je bedreigt terwijl je naar een thuiswonende cliënt op weg bent. Agressie kan grote impact hebben. Vaak krijgt je zelfvertrouwen een flinke knauw. Het kost tijd en moeite om dit weer op te bouwen. Hetzelfde geldt voor het vertrouwen in anderen. Hulp en steun zijn dan ook zeer welkom bij het verwerkingsproces. Hoe organiseer je dit en welke acties zijn nodig om je collega’s te helpen het incident te verwerken en met plezier te blijven werken? In deze workshop geven we antwoord op deze vragen. COACHING & COMMUNICATIE 34. Zonder jou…staat het leven stil Hoe word ik een ‘luie’ coach, die in staat is om collega’s en leidinggevende zo te prikkelen dat zij mij werk uit handen nemen. In deze workshop leer je op een effectieve manier een verbeterplan te maken met behulp van je collega’s, je leidinggevende en … jezelf! Denk als strateeg en win mensen voor jouw zaak! aaaaaa 35. Je stem als coachingsinstrument In deze workshop verdiepen we ons in de rol die stemgebruik speelt in de interactie tussen jou als coach en je collega. Meen je wat je zegt? Wat geloof je eigenlijk over je collega als je een advies wilt geven of hem wilt coachen? Zie je ‘een onwetende’ of zie je iemand die deskundig is? Vind je dat de ander moet veranderen of vertel je iets over de eigen goede ervaringen met de informatie, die je zou willen delen? Zijn er verschillen waarneembaar in stemgebruik, afhankelijk van welke muts je op hebt? Ook zullen praktische tips worden aangereikt (en geoefend!) over hoe jij het gebruik en de aaaaaa aaaaaaa 10 kleur van je stem kunt aanpassen aan de boodschap die je wilt overbrengen. Denk daarbij aan lichaamshouding, ademhaling, maar ook aan tempo en toonhoogte van spreken. aaaaaaa 36. Drama op de werkvloer Heb je behoefte aan een workshop die je helpt om ‘lastige’ gesprekken niet weer te laten uitmonden in emotionele drama’s dan is deze workshop iets voor jou! Geweldloze communicatie helpt je op weg naar een meer vreedzame manier van communiceren. In vier stappen krijg je de basis mee van een gesprekstechniek. Die leert je hoe je de confrontatie kan aanpakken zonder jezelf en de ander tekort te doen. Niet alleen te gebruiken op de werkvloer maar in elke situatie die gevoelens van frustratie, onvermogen en boosheid oproept. Vanuit persoonlijke verhalen word je als deelnemer uitgenodigd om actief mee te doen om zelf te ervaren wat geweldloze communicatie met je doet. aaaaaa 37. Succesvol(ler) lesgeven Geef jij wel eens klinische les of training aan collega’s? Heb je het idee dat je er meer uit kan halen? In deze workshop leer je hoe je jezelf gestructureerd voorbereidt en hoe je dat organiseert. Maar je leert ook meer over werk- en trainingsvormen en je krijgt inzicht in manieren hoe je de les kunt afstemmen op de manier van leren van de cursisten. Maar we beginnen met het belangrijkste lesinstrument; JIJ! Je leert meer over de invloed die jezelf hebt op het verloop en resultaat van jouw les. Na afloop van deze workshop kan je met een goed gevulde rugzak meteen aan de slag! 38. Verbeeld je persoonlijkheid Tijdens deze workshop kijken we naar jezelf en het beeld van de veiligheids- of ergocoach. We richten ons op de persoonlijke presentatie en de indruk die ik krijg als cliënt, collega of teamleider. We gaan aan de slag met je kwaliteiten, passie, talenten en persoonlijke eigenschappen waardoor je je nog beter kunt laten zien in je werk. Je benut tevens ‘het spiegelbeeld’ dat je terugkrijgt van je vakgenoten. Samen zetten we de eerste stap in de ‘zorg voor jezelf’ en verduidelijk je waar jij nu als vakvrouw/-man voor staat. Deze workshop is een vervolg op de opening. aaaaaa aaaaaaa aaaaaa 39. Communicatie van een sterk persoonlijk merk! Collega’s, teamleiders en cliënten moeten weten wat jij als veiligheids- of ergocoach kunt en doet in je werk. Maar ook hoe jij dit communiceert. Zowel op papier, e-mail en in stukken van het werk is, ook tijdens deze Kennisdagen. Maar ook in social media. Iedereen is tegenwoordig vindbaar en het is dus belangrijk dat wat we vinden en zien ook klopt. We gaan op een interactieve wijze en met veel voorbeelden aan de slag. Je krijgt tips over de voor- en nadelen van de verschillende communicatiewijzen, zodat jij daar als veiligheids- en ergocoach direct je voordeel mee kunt doen. Deze workshop is een vervolg op de opening. aaaaaa Pagina 9
Pagina 11Interactieve ecatalogus, deze uitgave of gids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van web onderwijs catalogi.
Gezond & Zeker 2013 nr. 2 Lees publicatie 136Home