CASUS AGRESSIE 16 Uitwisselen van ervaringen in het team BAAS OVER EIGEN VEL Met wat voor situaties krijgen ergo- en veiligheidscoaches te maken? En hoe ga je daar op een goede manier mee om? Gezond & Zeker magazine behandelt in elk nummer een casus, ontwikkeld door Ronald Geelen. Hij is als preventieexpert verbonden aan ons project. Leren van elkaar In het werkoverleg komt in een vast agendapunt een onderwerp uit het veiligheidsbeleid aan bod. Veiligheidscoach Vivian moedigt haar collega’s aan om eigen ervaringen in te brengen. Zo kunnen ze niet alleen van elkaar leren, maar het maakt ook duidelijk dat agressie en ongewenst gedrag van cliënten bespreekbaar is en dat je er niet mee moet blijven zitten. Uniformkwestie Sinds kort zijn er nieuwe uniformen. Marianne is er blij mee en denkt hardop terug aan de periode toen zij net in de zorg werkte, nu alweer bijna veertig jaar geleden. “We hadden witte jurken van dunne stof en zó verwassen dat je er dwars doorheen keek. Bewoners konden hun ogen niet van ons afhouden.” Marianne kan er zich nog boos om maken. “De kraamzorg droegen in sommige plaatsen een donkerbruin uniform om toch vooral maar geen aanstoot te geven. De man des huizes, weet je wel… Maar wij liepen bij dementerende, ontremde cliënten in doorkijkkleding rond. En als ze ergens naar grepen, werd gezegd dat mensen niet waren opgenomen voor hun zweetvoeten. Dat het erbij hoorde. Zo werd je dan aan je lot overgelaten.” Er wordt verontwaardigd gesnoven. Daarna wordt er gelachen als Yvonne, die een stuk jonger is, vertelt hoe zij wat kleding betreft door schade en schande wijs is geworden. “Toen ik op de middelbare school zat, deed ik vakantiewerk op een verpleegafdeling waar we geen uniformen droegen. Ik kwam de eerste dag met een hip naveltruitje binnen. Een verzorgende sprak me daarop aan: ‘Leuk truitje hoor, maar als je niet wilt dat ze naar je loeren of aan je komen, doe er dan een vestje overheen.’ Ik vond het toen wat overdreven en keek waarschijnlijk of ik water zag branden, maar nu snap ik dat wel. Ook met de billen vlak voor iemand staan of bukken, zal ik nu niet meer doen.” Vivian beaamt dat het belangrijk is hoe je eruit ziet, en vertelt dat het daarnaast van belang is hoe je je opstelt in de koetjes-enkalfjesgesprekken met cliënten. Bij de één ben je wat terughoudender met privé-informatie dan bij de ander. Soms kan afstand houden heel belangrijk zijn. Voorlichting Vivian deelt een folder uit met basisinformatie en een richtlijn over ongewenst intiem gedrag van cliënten. Ze somt alvast enkele feiten op: “Dergelijk gedrag komt ook weer niet zo veel voor hoor. We hebben het over ongeveer één op de vijftig, in geval van cliënten met dementie. Maar dit betekent wel dat velen, als ze Pagina 15
Pagina 17Voor drukwerk, online brochures en vaktijdschriften zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw archief.
Gezond & Zeker 2013 nr. 2 Lees publicatie 136Home