19 COLUMN PROFESSOR EBBINK werk, en niet alleen bij de verzorgende handelingen”, stelt Vivian. “Denk aan een streling als iemand angstig is, zijn hand vasthouden, of zelf even worden vastgeklampt. Als daar een seksuele lading of dito bedoelingen bijkomen, wees dan duidelijk waar de grens ligt. Zo houd je controle. ‘Baas over eigen vel’ noem ik dat.” Vivian sluit het agendapunt af met: “Vergeet ook niet, en dat is minstens zo belangrijk, dat we de cliënt soms tegen zijn wens intiem benaderen. ‘s Ochtends vroeg wordt iemand uit z’n warme bed geplukt, en nog voor hij goed en wel wakker is, zit-ie al in zijn blootje. Het lijkt vanzelfsprekend, maar als je oud en vergeetachtig bent, moet dat toch een heel vreemde gewaarwording zijn. Leg daarom altijd eerst uit wat je wilt gaan doen, vraag toestemming daarvoor, geef de cliënt zo controle en bied hem gelegenheid zelf te doen wat hij zelf kan. Ik vind dat je contact moet maken en toestemming moet vragen voordat je iemand vastpakt, aanraakt en uitkleedt. Houd rekening met gevoelens van schaamte of ongemak, bijvoorbeeld door niet méér uit te trekken dan voor de verzorging noodzakelijk is. Soms hoef je iemand maar deels te ontkleden. Respect voor andermans lijf geldt over en weer.” t KEN UW CLIËNT Als uw gewaardeerd Professor heb ik de taak om vanuit de zijlijn kritische opmerkingen te maken, in dit geval over de praktijk van het ergo coachen. En uiteraard, altijd zoveel mogelijk gebaseerd op de laatste stand van zaken in de wetenschap. Vandaag wil ik het hebben over het helpen opstaan van een cliënt. In de leerboekjes staat dat we cliënten moeten leren op te staan door eerst voorover te buigen, daarna langzaam omhoog te komen en dan goed vooruit te kijken. In de meeste gevallen werkt dat inderdaad prima. Maar wat moet je doen als je cliënt nogal zwaarlijvig is? Als hij ‘een appelfiguur’ heeft? Dan is op deze manier opstaan onmogelijk en werkt het trucje niet. Een ander voorbeeld. Ik was laatst bij een ergocoach workshop waar gezegd werd dat de zorgverlener altijd oogcontact moet houden tijdens het helpen opstaan. Probeer het maar eens: u staat dan ver voorovergebogen en ook nog eens gedraaid. Van oogcontact is meestal geen sprake en het gaat ook niet zozeer om het trucje (‘kijk de cliënt in de ogen’) maar om het principe (‘maak contact’). En dat contact kun je ook heel goed met je handen maken. Bovendien kan de cliënt ook helemaal niet naar jou kijken. Hij moet immers met zijn neus naar zijn knieën gaan om vervolgens goed op te kunnen staan. Dus ook vanuit zijn kant is oogcontact houden knap lastig. Het vergt zeg maar zeer flexibele oogbollen! Denk dus niet in trucs, maar ken de principes áchter de trucs, het waarom ervan. Elke cliënt is immers anders, beweegt anders, reageert anders. Pas dus geen standaardtrucs toe op uw cliënten, maar blijf kritisch nadenken. Kijk tot slot maar eens op YouTube (zoek op ‘wacht jij op de ander?’), daar staat een goedwillende broeder te sjorren aan zijn cliënt. Hij kent de trucs, maar niet zijn cliënt. En dán gaat het fout… Groeten vanuit Harderwijk en vanuit de zijlijn, Prof Ebbink. Wil je reageren op een column van professor Ebbink? Laat een bericht achter op ons forum of stuur een email naar info@gezondenzeker.nl. Je kunt ook eerder reageren via Twitter@GezondZekerZorg of onze Facebookpagina. Agressie folders, bijvoorbeeld de titels ‘Hoever laat je het komen?’, ‘Grenzen stellen aan ongewenst intiem gedrag’ of ‘Steun van je collega’s en nazorg’. werkoverleg de Gezond & Zeker Praktijkinformatie Tip: Gebruik voor het Pagina 18

Pagina 20

Voor boeken, online onderwijs catalogi en cursussen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw flyers.

Gezond & Zeker 2013 nr. 2 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication