Verbreed Wat is er nodig om de methodiek geschikt te maken voor vrijwilligersorganisaties in het algemeen? De oorspronkelijke definitie van zelfstandigheid (zie hoofdstuk 7) is losgelaten. Het uitgangspunt is nu 'versterking‘. Een sterke organisatie kan: • financiering vinden voor activiteiten • zelf (met bestuursleden) en/of door inzet van vrijwilligers activiteiten uitvoeren • vrijwilligers vinden en aan zich binden • samenwerkingsrelaties aangaan • visie en doelstellingen duidelijk formuleren en communiceren • inspelen op nieuwe trends/ontwikkelingen binnen de samenleving met aandacht voor duurzaamheid Naast het aanpassen van de definitie is in de verbredingfase de methodiek uitgebreid met een aantal onderdelen: Quickscan: organisaties kunnen sinds februari 2013 op onze site checken of de methodiek iets voor hen kan betekenen en eventueel direct een afspraak maken. Handouts: voor collega’s (hoe ga je aan de slag?) en voor organisaties die de methodiek willen gaan inzetten (met werkwijze, aanpak, tijdsinvestering). Training: voor zowel intern als extern gebruik. Deze training gaat dieper in op de materie en deelnemers worden op alle aspecten van de methodiek getraind. Zusterorganisaties (Vrijwilligerssteunpunten) die overwegen de methodiek toe te passen, kunnen een training volgen die speciaal voor hen geschreven is. 30 Daarnaast heeft de Vrijwilligerscentrale een systeem ontwikkeld om zicht te krijgen op welke gebieden vrijwilligersorganisaties de grootste versterking noodzakelijk vinden. Deze informatie gebruiken we om ons aanbod mede te bepalen en het maakt vraag gestuurd werken eenvoudiger. Getest Om te bepalen of de methodiek geschikt is voor andere organisatie hebben we de methodiek getest bij zes vrijwilligersorganisaties: Speelgoedbank De Meern, Chabad, Dress for Succes, Quality Centre, One Melodie en Seguro. Allemaal organisaties die zich met hun activiteiten richten op inwoners van Utrecht. Alle fases van de methodiek zijn de revue gepasseerd: de nulmeting (vragenlijst), het rapportageformulier (met daarop de knelpunten van de organisatie) en het opstellen van een routekaart (hoe pak je knelpunten aan). Ondersteuning: nieuwe ondersteuningsmethodiek Evaluatie methodiek en test Alle organisaties die mee hebben gedaan aan de testfase hebben zich positief uitgesproken over de methodiek. Het heeft inzicht opgeleverd in hun knelpunten, maar hen ook tot nadenken gezet. Zo kwam een organisatie erachter dat ze veel te hoge en irreële verwachtingen hadden. Dit inzicht leidde ertoe dat zij zijn gaan nadenken over hun missie en hebben op basis van het advies uit de routekaart, een expert (via de Expertisebank) ingeschakeld om hen daarbij te begeleiden. De inzet van de methodiek heeft er ook toe geleid dat deze organisaties een veel beter beeld kregen over het ondersteuningsaanbod van de Vrijwilligerscentrale en hoe zij dit in hun voordeel kunnen gebruiken. Alle organisaties ondersteunen het idee dat zij eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling. Door de testfase is de hele methodiek verbeterd. De vragen binnen de vragenlijst werden opnieuw gegroepeerd, er zijn nieuwe vragen bijgekomen en sommige vragen zijn verwijderd. Het rapportageformulier is daarop aangepast en volgt de vragenlijst volledig. De routekaart is helder omschreven en onnodige zaken zijn verwijderd. Ook zijn er aanpassingen gemaakt in de documenten ten behoeve van de eindevaluatie. Wij zijn klaar voor 2013! Pagina 29
Pagina 31Interactieve enieuwsbrief, deze folder of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi onderwijs catalogi.
Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home