‘Een op de drie Vlamingen komt shoppen in Zeeland’ Funshoppen in cijfers Zeeuwen houden bovengemiddeld van funshoppen: met 2% van de bevolking ondernemen zij 3% van alle winkelactiviteiten. in 2008/2009 werd in Zeeland 12,4 miljoen keer gewinkeld voor plezier en dit is nog exclusief de winkeluitstapjes van toeristen en buitenlandse bezoekers in de provincie. De totale bestedingen aan funshoppen in Zeeland bedragen 295 miljoen euro. Funshoppen wordt het meest gedaan in de binnenstad (40%) of stadsdeel/wijkcentrum (25%). in 15% van de gevallen winkelt men voor het plezier op de markt en nog eens 14% gaat naar een tuincentrum. van de 1,4 miljoen Nederlandse toeristen die Zeeland jaarlijks voor een vakantie bezoeken, gaat 27% tijdens de vakantie winkelen voor plezier. Daarnaast bezoeken zo’n 630.000 buitenlandse gasten Zeeland voor een vakantie, van hen winkelt maar liefst 51% voor plezier tijdens het verblijf. een op de drie vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek. Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de kamer van koophandel samen met twee vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdend consumenten- gedrag tussen vlaanderen en Zeeland. voor Zeeland zijn de funshoppers al met al een relevante groep. Shoppen is echter maar zelden het hoofdmotief om naar Zeeland te komen: het gaat voornamelijk om vakantiegangers die voor andere redenen naar Zeeland gaan, maar tijdens hun vakantie toch gaan shoppen. Ook de Zeeuwen zelf doen hier aan mee. economisch belang kopen is sterk verweven met verzorging en welzijn van de bevolking. vanuit het perspectief van toerisme gaat het om de economische betekenis van kopen. De markt van funshoppen is groot. Naar verwachting heeft de groei van het marktvolume in bestedingen belangrijke parallellen met de algemene economische ontwikkelingen. Op dit moment speelt daar bovendien nog eens bij mee dat het klimaat voor financiering van projecten relatief ongunstig is. Tel daarbij nog eens de demografische ontwikkelingen (krimp) bij op en het mag duidelijk zijn dat de structuur van de detailhandel ook in Zeeland maar beperkte groei laat zien. Het grootste gevaar hierbij is echter stilstand. Constante kwaliteitsverbetering en innovatie blijft noodzakelijk maar vraagt om inzet van nader instrumentarium, zoals begeleiding. "Nederlandse winkelstraten zijn relatief saai" Ondanks het populaire funshoppen zijn de winkelstraten in Nederland een stuk saaier dan in het buitenland. Dit heeft te maken met de standaardwinkels die zijn gevestigd op de a-locaties. Op de a-locaties komt de massa en daar steken grote ketens graag hun kapitaal in. voor de kleinere ondernemers is dit onbetaalbaar. men vindt op deze locaties dus de standaardketens (v&D, C&a, Bijenkorf, etc.). verrassende aankopen doen lukt tegenwoordig alleen nog maar in de aanlooproutes naar de a-locaties (straatjes naar de Grote markt in Groningen, tussen de amsterdamse grachten, etc.). Daar zitten de creatieve ondernemers, de designers en specialisten in van alles en nog wat. een andere verklaring waarom de Nederlandse winkelstraten saaier zijn dan in het buitenland, is het strikte ruimtelijk beleid dat in Nederland wordt gevoerd. er is in Nederland beperkte ruimte voor megawinkelcentra aan de stadsranden. Bron: Elsevier nritmagazine 17 Pagina 16
Pagina 18Scoor meer met een webwinkel in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.
NRIT Magazine Lees publicatie 141Home