omgevingsperspectief Het gedrag van de consument wordt beïnvloed door verschillende omgevingsfactoren, trends en ontwikkelingen. Samen vormen zij de omgeving waarin funshoppen zich afspeelt. Naar aanleiding van de landelijke trends en ontwikkelingen en de input van experts tijdens de expertmeeting Xl kooptoerisme wordt hieronder het omgevingsperspectief van funshoppen in Zeeland geschetst. van eenheidsworst naar identiteit een van de projecten die in Zeeland op dit moment een grote rol spelen, is ‘Zeeland echt Waar’ waarbij het DNa van de provincie en afzonderlijke kernen vastgesteld wordt. Door het vastgestelde DNa van Zeeland is naar voren gekomen dat bijvoorbeeld grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker, die voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust komt. Door het vastgestelde DNa per kern kunnen de kernen/gemeenten zich profileren op basis van hun eigen identiteit. Dit kan versterkend werken voor de gehele regio waardoor er geen sprake meer is van concurrentie. er ontstaat een groter en gedifferentieerder aanbod waardoor gezamenlijk meer bezoekers getrokken kunnen worden en Zeeland als shopdestinatie kan gaan concurreren met steden als rotterdam en antwerpen. van traditionele naar moderne toerist De ‘nieuwe’ toerist wil tijdens het verblijf veel kunnen ontdekken. Door ook andere sectoren ‘toeristisch’ te vermarkten kan het Zeeuwse aanbod verbreed worden waardoor er veel te ontdekken valt. Hiermee is in het provinciale project ‘Zeeland echt Waar’ een aanzet gegeven. Door ook winkelgebieden en winkels aan te laten sluiten bij het DNa creëer je authentieke belevenissen. Ook is het van belang de zogenaamde ‘dwaalmilieus’ in stand te houden en deze bijvoorbeeld door middel van social media te communiceren. Op deze manier kunnen toeristen zelf op onderzoek uit op de bestemming. als er gekeken wordt naar de kenmerken van toeristen in Zeeland valt het volgende op: in het laagseizoen zijn er weinig toeristen in Zeeland en is er weinig te doen, de gemiddelde toeristische besteding in Zeeland is relatief laag en er is onvoldoende link tussen de shopdestinaties in Zeeland en watertoerisme. Ook is duidelijk te zien dat de Belgische doelgroep steeds belangrijker wordt voor Zeeland. Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen meer Belgische gasten aangetrokken worden. van concurrent naar concullega Zeeland heeft als funshopdestinatiebestemming concurrentie van grote steden als antwerpen en rotterdam. Zoals eerder beschreven schieten grote winkelmalls als paddenstoelen uit de grond. Gemeenten in Zeeland zien elkaar vaak nog als concurrent als het gaat om het winkelbestand en het aantrekken van bovenlokale koopstromen. Door het aanbod in de steden te specialiseren en de binnensteden te vernieuwen wordt de concurrentiepositie ten opzichte van de grote steden verbeterd. Tevens kunnen de grote steden ‘gebruikt’ worden in de promotie van vlissingen als cruisedestinatie met veelzijdig achterland, de concurrentie wordt dan omgezet in samenwerking. van kleine thuismarkt naar authentiek Zeeland kent een relatief kleine thuismarkt en de detailhandel is verspreid over een groot aantal kernen, waardoor het voor veel ondernemers in de detailhandel moeilijk is om te overleven. Dit geldt niet alleen voor kleinschalige winkels in kleine kernen, maar voor kleinschalige winkels in het algemeen, waarbij dit veroorzaakt wordt doordat filiaalbedrijven de overhand hebben. Door beleidsmatig in te zetten op het toerisme kunnen faciliteiten in kernen gehandhaafd worden. Door het vastgestelde DNa van Zeeland kunnen ook kleine ondernemers zich beter profileren en wordt de waarde van deze bijzondere winkels onderkend. Daarnaast is het zinvol watersporters te bewegen meer aan land te komen (en daar geld uit te geven), dit komt ten goede aan de kleinschalige unieke winkels in de centrumgebieden nabij vaarwater. Ten slotte is het een mogelijkheid om met ‘slecht’ weer de strandtoerist naar de stad te lokken. ‘Zeeland moet met gedifferentieerd aanbod concurreren met Rotterdam en Antwerpen’ 18 nritmagazine Pagina 17

Pagina 19

Scoor meer met een online winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden spaarprogramma online.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication