marktaandeel boekingswebsites hotels blijft stijgen Het marktaandeel van boekingswebsites in de hotelindustrie blijft stijgen. vanaf 2008 is het marktaandeel van OTa's (Online Travel agencies) in de hoteldistributie met bijna 45% gestegen. Door deze stijging betaalden hotels aan OTa's in 2010 3,6 miljard euro aan commissies. in 2010 kwam 64% van de onlinereserveringen uit directe onlinekanalen terwijl 33% voortkwam uit de indirecte onlinekanalen. in 2008 verliep nog 75,2% van alle onlinereserveringen van de eigen websites. Hoteliers kunnen mogelijk nog marktaandeel terugwinnen door in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiel internet. meer informatie op: beta.khn.nl • nederlanders besteden 15 miljard euro aan vakanties Het afgelopen jaar hebben Nederlanders 15 miljard euro uitgegeven aan ruim 36 miljoen vakanties. van het bedrag ging 12 miljard euro op aan vakanties over de grens. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren. volgens het CBS heeft de economische crisis nauwelijks invloed gehad op de vakantiebestedingen. ''in de laatste twee jaar zijn de uitgaven aan binnenlandse vakanties vrijwel gelijk gebleven", aldus het CBS. Hetzelfde geldt voor de buitenlandse vakanties. Het afgelopen jaar gingen ruim acht op de tien mensen een of meer keer op vakantie, naar schatting goed voor 278 miljoen overnachtingen. De binnenlandse bestemmingen waren goed voor 94 miljoen overnachtingen. De Noordzeebadplaatsen prijken met 13% van alle lange binnenlandse vakanties al jaren op de eerste plaats als vakantiebestemming. Bij lange vakanties in het buitenland is Frankrijk met een aandeel ongeveer 16% (32 miljoen overnachtingen) favoriet. Duitsland volgt op afstand met 14% (18 miljoen overnachtingen). Wel daalt het aantal overnachtingen van Nederlanders in Frankrijk en stijgt het aantal in Duitsland doordat hier relatief veel korte vakanties worden doorgebracht. meer informatie op: www.cbs.nl • nederlanders besteden fors meer tijd aan games De gemiddelde Nederlander besteedt ruim 70% meer tijd aan gamen dan twee jaar geleden. Dat blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2011 dat is uitgevoerd door marktonderzoekbureau Newzoo ondersteund door onlinegameaanbieder Zylom. in 2009 spendeerden Nederlanders nog 2,9 uur per week aan computerspelletjes waar dit nu naar 4,5 uur per week is gestegen. De stijging is met name te danken aan de explosieve groei in het spelen van games op mobiele telefoons, tablets en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Gezamenlijk zijn deze nieuwe gameplatforms in Nederland al verantwoordelijk voor bijna een kwart van de totale gamingtijd. Het totaal aantal gamers is met 8,5 miljoen de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven. Nederlanders zijn hun tijdbesteding anders gaan indelen. Zo zijn zij ten opzichte van 2009 negen procent minder televisie gaan kijken en twaalf procent minder naar radio gaan luisteren. De spellen worden gespeeld door ongeveer evenveel mannen als vrouwen. De heren steken er wel meer tijd in: 5,3 uur tegenover 3,6 uur door vrouwen. Het percentage Nederlanders dat betaalt voor games is gedaald naar 39% van alle gamers, ofwel iets meer dan drie miljoen mensen. meer informatie op: www.newzoo.com • m nritmagazine 21 Pagina 20

Pagina 22

Heeft u een onderzoeksrapport, digimagazine of e-brochures? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus van pdf naar digitaal converteren.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication