Nederlands toerisme kan volledig duurzaam De projectgroep OCF Toerisme gaat er vanuit dat het Nederlands toerisme in de toekomst volledig duurzaam is en dat het een groeimarkt betreft. Het hoofdthema van toeristisch Nederland in 2035 is ‘water', een verbinding die vanwege de historie eenvoudig te maken is. Nederland moet zich volgens de projectgroep als duurzame delta van europa profileren, waarbij watermanagement de economische kernkracht is. in de analyse zien de toerismedeskundigen een vergrijzend Nederland met cultureel divers samengestelde bevolking in een goede gezondheid. Daarbij is de integratie van zorg en toerisme een van de kansen voor de sector. economisch is de opkomst van de BriC-landen vooral opvallend. Het is daarbij wel de uitdaging om Nederland op de shortlist van europese bestemmingen te krijgen. in 2035 is er in Nederland een toenemende behoefte aan vakantie en vrije tijd en bepaalt de vrijetijdsbesteding de persoonlijkheid van de mens. Daarbij wordt de regionale identiteit in een globaliserende wereld steeds belangrijker. er zal in 2035 een integratie bestaan van wonen, werken en recreëren. voor het aanbod wordt een grotere versnippering van de markt verwacht mede omdat mensen vooral unieke belevenissen willen meemaken. massa-individualisering is het samenvattende begrip dat hier wordt geïntroduceerd. De technologie laat zich volgens de projectgroep OCF Toerisme nog het lastigst voorspellen. Wel zien ze een grote toekomst voor virtueel toerisme. Sommige mensen zullen helemaal niet meer op vakantie willen omdat in 2035 de variatie in virtueel vermaak eindeloos zal zijn. De nu al alom aanwezige informatietechnologie zal dan geheel vanzelfsprekend en geïntegreerd zijn. voor wat betreft de energievoorziening naderen we in 2035 het end-of-oil moment en zal er een verscheidenheid aan energiebronnen beschikbaar zijn waarbij toeristische voorzieningen vooral energie leveren aan het net. kijkend naar de ecologie vindt de projectgroep dat we moeten accepteren dat de klimaatverandering onvermijdelijk is en dat we een verdere klimaatverandering moeten zien te voorkomen. Daarbij moeten we accepteren dat toerisme een significante bijdrage levert aan de klimaatverandering. in 2035 zal de balans tussen mens, natuur en dier moeten zijn hersteld. een eerste stap is daarbij dat toeristische voorzieningen zoveel mogelijk gebruikmaken van lokale producten en een strategie voor afvalpreventie ontwikkelen. wie pakt de handschoen op? Samenvattend stellen de onderzoekers dat de uitdaging om tot een samenhang van de Triple p's (people, planet & profit) te komen met beide handen zal moeten worden aangegrepen. Op basis van de ontwikkelingen in demografie en de stijgende welvaart in grote delen van de wereld zal de winstgevendheid van de toerisme industrie als geheel gewaarborgd blijven. Op lokaal niveau wordt het belangrijk om de inkomsten op een juiste manier te verdelen. Op het gebied van profit zien zij dus voldoende mogelijkheden om hier een balans in te brengen. Wat betreft de pijler people moet gestart worden bij het creëren van bewustwording over duurzaamheid. Naast het creëren van draagvlak moet ook gestreefd worden naar een duurzame waardering voor mensen. De meerwaarde van lokale producten, het inspelen op verdere segmentering binnen toerisme en respect voor de eigen en andere culturen. Dankzij technologische ontwikkelingen wordt het mogelijk om alternatieve energiebronnen aan te wenden en de milieubelasting van toerisme tot nul te reduceren. Toerisme kan dus gebruikt worden als middel om tot deze duurzame doelen te komen. "een balans tussen de drie p’s is binnen de toerismesector van 2035 mogelijk, maar dan moeten we wel met z’n allen onze schouders eronder willen zetten. Wij zijn er van overtuigd dat het haalbaar is. Helpt u mee?” nritmagazine 23 Pagina 22

Pagina 24

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication