de analyse Tot zover de bevindingen van de projectgroep toerisme zoals die op de eindconferentie werden gepresenteerd. in het achterliggende document en het boek ‘Duurzaam denken doen, 2011-2035, inspiratieboek voor onze gezamenlijke toekomst’ heeft toerisme een eigen hoofdstuk. Hieronder een samenvatting van dat hoofdstuk. Toerisme in 2011 vervuilt de omgeving Het reizen per auto, boot en vliegtuig is anno 2011 verre van duurzaam. verbranding van fossiele brandstoffen geeft vervuiling en broeikasgassen. De beschikbaarheid van olie is bovendien eindig. Helaas lijkt op dit moment vervuilend reizen minder duur dan schoon reizen. verblijven op toeristische locaties levert ook veel afval op. Hierdoor gaan accommodaties, attracties en niet te vergeten de leefomgeving van lokale bewoners sterk achteruit. De lokale natuur kan lijden onder vervuiling, waterschaarste, lawaai of verstoring door aanwezigheid van mensen. een uitdaging voor de toekomst is dus dat reizen, verblijven en andere toeristische activiteiten de wereld en de natuur gaan ontzien of liever nog verrijken. Het verschil tussen echt en virtueel verdwijnt De wereld wordt steeds opener en deze ontwikkeling blijft doorgaan. in 2035 is iedereen steeds beter geïnformeerd. De mensen zullen in 2035 gericht zijn op samen delen, beseffend dat ze met zijn allen meer weten en kunnen dan alleen. vrije tijd en toerisme worden nog meer het domein waarin men zich kan onderscheiden van anderen. Onderscheid tussen “echt” en virtueel verdwijnt; het is gewoonweg niet meer relevant. De mens van 2035 vraagt en krijgt totaalbeleving. meer dimensionaal en multimediaal, reëel en virtueel gecombineerd: onze zintuigen worden in 2035 rechtstreeks geprikkeld, zodat we ervaringen intenser beleven en als werkelijkheid ervaren. Dit is gewoon een vervolg op de ontwikkelingen sinds het einde van de 20e eeuw. Dit betekent niet dat mensen er niet meer opuit trekken. De behoefte om eropuit te trekken zit immers diep in de genen en virtuele ervaringen zullen de reislust voeden. vakantie is en blijft altijd een eerste levensbehoefte. een uitdaging voor de toekomst is dus dat vele bestemmingen wereldwijd toegankelijk worden voor mensen vanuit de hele wereld, betaalbaar en verantwoord. op weg naar 2035 De wereld van 2035 wordt een Global village. mensen buiten de westerse wereld groeien naar een steeds hogere levensstandaard. Zij kunnen steeds meer besteden en zullen dit ook doen. De westerse wereld kan, door al deze ontwikkelingen, in 2035 veel meer niet-westerse toeristen erbij verwelkomen en mensen uit westerse landen kunnen zelf naar steeds meer nieuwe gebieden op vakantie. Het blijkt dat de meeste personen samen willen recreëren in grote attracties. Toeristische ondernemers zullen dan ook kansen aangrijpen en nieuwe grote voorzieningen opbouwen met voor elk wat wils. Deze toeristische attracties en hun omgeving worden vanaf de opstart duurzaam opgezet: • slimme indeling van landschappen ontziet kwetsbare delen van de natuur; • bezoekers worden bewustgemaakt van de natuurbescherming waardoor zij de natuur beter beleven zonder de omgeving te schaden; • de attracties hebben weinig energie nodig om te functioneren, ze produceren energie voor zichzelf en nog veel meer voor hun omgeving; • lokaal voedsel en lokale producten worden aangeboden, verantwoord en in verantwoorde hoeveelheden. Door technologische ontwikkelingen slim en verantwoord toe te passen, kan er ruim voor 2035 al betaalbaar en verantwoord worden gereisd met hernieuwbare brandstoffen en alternatieve energiebronnen. Ook anderszins gaat onmerkbare technologie helpen de wereld te verbeteren en het leven te verrijken. er waren begin 21e eeuw bijvoorbeeld al smartphones. rond 2035 kan er nog veel meer. Het gaat er vooral om wat iemand nodig heeft, waar iemand zin in heeft. je roept precies de informatie op die je nodig hebt, of je laat je verrassen. De variatie in virtueel vermaak is eindeloos. Beeld, geluid, geur en waarschijnlijk nog veel meer dan begin 21e eeuw voor mogelijk werd gehouden. altijd en overal, een nieuwe vorm van vakantievieren erbij. 24 nritmagazine Pagina 23

Pagina 25

Scoor meer met een e-commerce shop in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaves online.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication