wat moet er nu gebeuren? vergeleken met 2011 zal er een en ander in de wereld moeten verbeteren, wil zo'n ideaalbeeld werkelijkheid worden. Sommige veranderingen in de nabije toekomst zijn nauwelijks te beïnvloeden en redelijk voorspelbaar: bijvoorbeeld de al genoemde groei van de wereldbevolking en de doorgaande technologische ontwikkelingen inclusief toenemend gebruiksgemak. De bevolking in westerse landen zal ongeveer even groot blijven als begin 21e eeuw. Dit geldt ook voor Nederland. De samenstelling van de bevolking wordt wel anders. Door die gewijzigde samenstelling komt er een nog sterker gevarieerde vraag naar allerlei vormen van vrijetijdsbesteding. een duurzaam ideaalbeeld zoals beschreven vergt ook ontwikkelingen die vanzelf niet of niet snel genoeg zullen gaan. Hier is werk aan de winkel voor overheden, toeristische ondernemers en vooral ook toeristen zelf, de gewone mensen. Belangrijke doelstellingen voor de korte termijn zijn om duurzaamheid onder de aandacht van de consument te brengen. een eerste stap is meer gebruikmaken van lokale producten, voorzieningen en attracties. Dit vermindert vervoer en biedt mogelijkheden voor regionale economische ontwikkeling. De productieketen van toeristische accommodaties eindigt met de productie van afval. Sommige partijen binnen de www.ourcommonfuture.nl sector bevorderen al met afvalvermindering, maar uiteindelijk is afvalpreventie het doel. kwetsbare gebieden moeten al tijdens de planvorming worden ontzien en toeristische attracties moeten zorgvuldig worden geïntegreerd in het landschap. Samenvattend kan gezegd worden dat redelijk te overzien is wat er nodig en mogelijk is voor een duurzamer samenleving en de bijdrage hierin van toeristische activiteiten. een verbeterslag in toerisme heeft grote invloed omdat het wereldwijd gezien een zeer grote sector is. • nritmagazine 25 Pagina 24

Pagina 26

Voor vaktijdschriften, online onderwijs magazines en onderwijsmagazines zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw sportbladen.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication