Transavia.com, dat crowdsourcing heeft gebruikt om te komen tot een nieuwe slogan. in eerste instantie bleek het een groot succes met 110.000 inzendingen, maar toen de tien winnaars bekend werden gemaakt, sloeg de stemming om. Op de Facebook-pagina van Transavia.com kwamen zeer veel negatieve reacties over de gekozen slogans te staan. De grootste critici zijn uitgenodigd om bij Transavia op de ‘koffie te komen’. Door dit gesprek is er veel begrip ontstaan; mogelijk was dit de beste ‘web’care die Transavia. com heeft kunnen doen. Content in vorm van foto’s en video’s biedt vele mogelijkheden. Disney heeft de site Disneyparks.com/memories in het leven geroepen om te profiteren van de opkomst van het maken van foto´s met de mobiele telefoon. De website geeft de foto´s een plek, zodat ze daarna makkelijk kunnen worden gedeeld met anderen via Facebook, Youtube en Twitter. Bij de actie van de klm kon een profielfoto op een Delfts blauw tegeltje worden geplaatst. De meest inspirerende tegels worden afgebeeld op een echte Boeing. Bij het platform ‘Oneindig Noord-Holland’ wordt het publiek via crowdsourcing gevraagd om de geschiedenis van deze provincie op de site te verlevendigen met eigen ervaringen. iedereen kan zijn of haar eigen verhaal aan de website toevoegen in tekst, (bewegend) beeld of met een geluidsfragment. Zo’n verhaal kan gaan over een monument, een persoon of bijzondere plek in het landschap. De content op het platform wordt op deze manier verrijkt door het publiek. Ugc en cocreatie Door consumenten te betrekken bij meerdere fases van het ontwikkelingsproces ontstaat er meer betrokkenheid. Hier zijn in de vrijetijdssector nog niet veel geslaagde voorbeelden van te vinden. Niet alles is bekend, aangezien er ook in een gesloten omgeving mee kan worden geëxperimenteerd. Daarvoor kan men bijvoorbeeld terecht bij het in cocreatie gespecialiseerde bedrijf redesignme. redesignme ideations is een op maat gemaakt cocreatie en onderzoeksplatform, waarop een eigen onlinecommunity kan worden gecreëerd, waarin ideeën met klanten kunnen worden uitgewisseld. De Canadese fietstouroperator Tour D’afrique geeft consumenten een wezenlijke rol op haar publieke site. Bij het product DreamTours worden consumenten uitgenodigd om hun conceptfietsreis op de site te plaatsen om het daarna gezamenlijk met andere fietsers tot een mooie reis uit te bouwen. als het allemaal logistiek mogelijk is, wordt de reis door DreamTours goedgekeurd. Dan moet de ontwikkelaar van de reis weer zelf de reis promoten. als er voldoende liefhebbers zijn, zorgt DreamTours voor de verdere afwerking. de consument als creator in het geval dat consumenten zelf het initiatief nemen komen we bij de consument in de rol van creator. Op het sociale platform Globetrooper kunnen consumenten zelf reizen creëren samen met vrienden en andere geïnteresseerden. alle reizen staan gepubliceerd op de site en er kan door iedereen aan deelgenomen worden. Consumenten kunnen veelal gratis lid worden en gebruik maken van de faciliteiten van dit soort sites, omdat de verdiensten voortkomen uit advertentiegelden en aanvullende diensten zoals de mogelijkheid om te boeken. Daarnaast zijn er veel voorbeelden waarbij de reizigers samen met de locals tot nieuwe creaties komen. Zo is GuidedByalocal.com een verzamelplaats voor locals die zonder enige tegenprestatie bereid zijn om de reiziger te voorzien van gratis tips en trips en ze thuis willen ontvangen en/of meenemen op een tour door hun ‘hometown.’ De visie van GuidedByalocal.com is ‘free local tips for every traveler in the world at any moment’. andere voorbeelden zijn sites als like-a-local, virtualtourist, Tripping en Couchsurfing. voor bedrijven zijn dit soort consumenteninitiatieven interessant om te volgen, of om zelf aan deel te nemen. Het betreft meestal zeer betrokken consumenten, die enthousiast bezig zijn met vormgeven van een reis of ander product. in het algemeen geldt dat het gebruik van UGC en interactie met klanten vraagt om transparantie en een open dialoog. Het huidige tijdperk biedt uitgelezen kansen om (potentiële) klanten meer bij het productieproces te betrekken en daardoor meer loyaliteit te verkrijgen. • Bronnen: Van Leeuwen-Fontein, M. van en Vulink, H.(2007). Van consumer naar prosumer: cocreatie maakt klant tot ambassadeur. Time to market VODW Marketing Dijk, J. van (2011). De cocreatieve consument. Frankwatching.nl 6 mei 2011. http://www.frankwatching.com/ archive/2011/05/06/de-cocreatieveconsument/ Geraadpleegd 28 mei 2011 Het model van Van der Ent en Leijser zal worden behandeld in het door NRIT Media in september te publiceren boek ‘Concept- en productontwikkeling in het toerisme’ van Boer, J. et al. Over de auteur Drs. Marian van der Ent is hogeschooldocent aan de NHTV University of Applied Sciences in Breda. Naast het verzorgen van onderwijs doet ze onderzoek naar cocreatie in de toerisme- en recreatiesector. Ze heeft verschillende publicaties over interactief consumentengedrag (reviews, communities, social shopping, etc. ) op haar naam staan. 28 nritmagazine Pagina 27
Pagina 29Interactieve emagazine, deze spaarprogramma of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van digi-edities.
NRIT Magazine Lees publicatie 141Home