Level of consumer influence Level of consumer autonomy in innovation Crowdsourcing Cocreation Initiative consumer Initiative producer Customization Insight Provider Reviewer Personaliser Customiser Inpirator Ideator Co-creator Creator Toename betrokkenheid bij het productieproces  Ugc als bron van informatie en inspiratie (feedback en customizing) Onlinegesprekken, tweets en andere UGC kunnen ten eerste als ‘insight information’ worden gebruikt bij marktonderzoek. er zijn allerlei nieuwe technieken, zoals de vele diensten voor Twitter (zoals Twitter alerts, Crowdbooster en Tweetreach), om deze content te analyseren. Het biedt de mogelijkheid om directe data te verkrijgen. informatie die de consument zelf belangrijk vindt. Ook reviews zijn een vorm van feedback-informatie die gebruikt kan worden door hotels voor eventuele productverbeteringen en/of vernieuwingen. Ten tweede wordt UGC steeds meer gebruikt om consumenten te inspireren bij het aankoopproces. Bij customization speelt de consument een meer actieve rol. De consument kan bepaalde onderdelen van standaardproducten aanpassen, het persoonlijk maken ofwel customizen. in het toerisme spreekt men van ‘dynamic packaging’. er komen steeds meer tools die ‘dynamic packaging’ mogelijk maken op internet. een voorbeeld is de reisinspiratiesite Wanderfly. Op deze site kunnen reizigers een reis plannen, delen en boeken (via expedia). Op basis van het vertrekpunt, budget, reisperiode en interesses genereert Wanderfly de ideale reisbestemming. De dynamiek van het zelf samenstellen van reizen wordt op gespecialiseerde sites als Gogobot, Dopplr en Tripsay verder vergroot doordat consumenten zich daar kunnen laten inspireren door de content van hun (virtuele) vrienden of andere leden uit de (reis)community. Tripadvisor heeft door samenwerking met Facebook zo’n sociale laag toegevoegd. Tripadvisor bestaat bij de gratie van UGC. Het is wereldwijd een van de grootste reiswebsites (onderdeel van expedia) met reviews en foto’s, gemaakt door consumenten. Deze grote hoeveelheid UGC blijkt een goudmijn, ‘content is king’, voor inspiratie bij het samenstellen van reizen. Door verschillende polls kan men informatie vinden over de meest favoriete attracties, steden, etc. Door de samenwerking met Facebook krijgt men dit soort informatie ook specifiek uit zijn/haar eigen netwerk. De grote hoeveelheid UGC die ondertussen aanwezig is op internet wordt door Travlr, een onlineservice van de klm, bij elkaar gebracht op basis van de persoonlijke interesses van reizigers. Het biedt de mogelijkheid om de ideale vakantiebestemming te vinden door hun wensen te koppelen aan relevante content uit een groot aantal social mediabronnen. Bezoekers van het platform kunnen vrij zoeken in UGC. Deze zoektocht wordt door Travlr samengevat in een (mogelijk verrassend) persoonlijk advies. en met één druk op de knop komt de bezoeker terecht op een pagina van de boekingssite van klm met alle invulvelden om direct een vlucht te boeken. Ook de ‘ebookers explorer’ app voor de ipad maakt het mogelijk om UGC te verzamelen op basis van specifieke wensen. Daarmee wordt een persoonlijk reismagazine samengesteld, dat fraai tot uiting komt op het ipadscherm. Ucg verkregen door crowdsourcing Bij deze vorm worden consumenten door crowdsourcing opgeroepen om content te geven aan het bedrijf om te gebruiken in het productieproces. een merk/site kan daardoor organisch groeien. Het biedt de mogelijkheid om authentiek materiaal te verwerven, hetgeen ook goed is voor de zoekresultaten bij Google. Om mensen te activeren wordt er vaak gebruikgemaakt van een wedstrijdelement. Zo worden aNWBleden gevraagd om leuke dagtrips op de site ‘landvananwb.nl’ te plaatsen en mee te stemmen op het ‘allerleukste uitje’. met het betrekken van de consument bij het productieproces raken bedrijven ook (gedeeltelijk) de controle kwijt. een voorbeeld is nritmagazine 27 Pagina 26

Pagina 28

Heeft u een pdf, blueberry of digitale onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: verenigingsblad naar een digitale publicatie converteren.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication