inzicht in de exploitatie De omzet van een wellnesscentrum bestaat uit verschillende componenten die allemaal een eigen brutowinstmarge kennen (zie tabel 2). voor een goede analyse van de cijfers is opsplitsing van de omzet en de inkoop naar de diverse categorieën vereist. De exploitatierekening van grotere wellnesscentra heeft vier belangrijke componenten die een goed inzicht geven in de behaalde resultaten (zie tabel 3). Zo is de brutowinstmarge afhankelijk van het aandeel wellness, horeca en verkoop producten in de omzet. De personeelskosten zijn de grootste kostencomponent van een wellnesscentrum. De gemiddelde personeelskosten zijn inclusief ondernemersbeloning. voor de overige kosten geldt alle andere exploitatiekosten exclusief huur, afschrijvingen en rente (bijvoorbeeld energiekosten, verkoopkosten). Wat dan overblijft is de Gross Operating profit (GOp). Dit is een kengetal welke inzicht geeft in de kwaliteit van het resultaat. De GOp is het bedrijfsresultaat voor kapitaalslasten en betaalde huur en na ondernemersbeloning. Forse toename aanbod We schatten het aantal wellnesscentra op 200. De sector groeit snel, want vier jaar geleden waren dit er nog maar 160. verder zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen corebusiness is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. Deze laatste groep blijft ook doorgroeien. vrijwel elk nieuw hotel wordt gebouwd met saunafaciliteiten. in totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2.500. Bovendien worden vandaag de dag nog meer nieuwe initiatieven ontplooid. alleen al bij rabobank zijn tientallen plannen bekend voor het realiseren van nieuwe wellnesscentra. Daar komt bij dat veel bestaande centra uitbreidingsplannen hebben. kortom, de consument heeft veel keuze, het aanbod is groot en neemt de komende jaren nog verder toe. Huidige situatie: crisis raakt omzet en rendement Tot en met 2008 was er een flinke groei waarneembaar in het aantal wellnessbezoekers. Door de economische crisis moest de wellnessbranche een pas op de plaats maken. De jaren 2009 en 2010 waren dan ook geen topjaren. De bezoekersaantallen stagneerden en de gemiddelde bestedingen stonden onder druk. Om de bezoekers- aantallen op peil te houden, werd de markt overspoeld met 2=1 entreeacties en aanbiedingsarrangementen. De entreeprijs daalde fors. Ook gaf de wellnessgast minder uit aan horeca en de beauty-afdeling. Zo daalde de besteding per bezoeker maar liefst met 10 tot 15 euro ten opzichte van de topjaren. De gemiddelde besteding per bezoeker ligt nu tussen de 45 en 65 euro (zie tabel 1). Door de gematigde economische verwachtingen blijft de consument ook in 2011 terughoudend. De bestedingen blijven onder druk staan. De wellnessmarkt heeft pas vanaf 2012 een echte kans om op het oude groeiniveau terug te komen. Toekomst: kansen voor professionele ondernemers Wellness is een ware trend in de samenleving. Tegenwoordig beïnvloedt het begrip wellness bewust en onbewust tal van onze dagelijkse beslissingen. Het staat dan ook buiten kijf dat er nog volop groeipotentie is. alleen hebben de wellnessbedrijven wel te maken met toenemende concurrentie. Ze moeten steeds beter inspelen op de behoefte van de consument om hem te blijven verleiden tot een bezoekje aan het wellnesscentrum. een professionaliseringslag in de branche is daarom onvermijdelijk. • Tips voor de start: wat kun je leren van anderen? Tip 1: Doe een gedegen haalbaarheidsonderzoek. Tip 2: maak realistische prognoses en houd rekening met aanloopverliezen. Tip 3: Zorg voor een goed onderbouwd investeringsplan en goede bouwbegeleiding. Tip 4: Wees kritisch op uw eigen ervaring en kwaliteiten. Tip 5: Stuur scherp op productiviteit en rendement. 32 nritmagazine Pagina 31

Pagina 33

Voor boeken, online catalogussen en handleidingen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw archief.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication