lian Duif dubbelinterview met giep Hagoort en Frank van de wall Bake alhoewel het financierings-ei-van-Columbus niet werd gevonden, gingen de deelnemers met veel ideeën en mogelijke strategieën weer naar huis. De dag startte met een dubbelinterview waarbij cultureel ondernemer Giep Hagoort en sportsponsoringdeskundige Frank van de Wall Bake werden ondervraagd door roy van Dalm, hoofddocent creatieve steden en citybranding aan de Hogeschool arnhem en Nijmegen. een pittig gesprek waar de ervaring van de beide deskundigen als het gaat om op een andere wijze over financiering te denken goed voor het voetlicht kwam. Daarbij moeten organisaties die op zoek zijn naar alternatieve aanvullende financiering volgens Frank van den Wall Bake vooral lef tonen. een sponsor moet niet alleen worden gezien als geldschieter maar juist als partner die toegevoegde waarde kan bieden. je moet het daarbij vooral zoeken in de eigen, lokale gemeenschap, ieder initiatief heeft namelijk op zijn niveau een sponsor. Zoek daarbij vooral de verbinding tussen de sponsor en je eigen propositie. volgens Giep Hagoort moeten deze partners vooral buiten de eigen sector worden gezocht. Daarbij moeten we ons altijd realiseren dat we een leuke belevenis te bieden hebben waar veel publiek op afkomt. je verdiepen in mogelijke partners is daarbij essentieel en vraag vooral niet direct om geld: "ik heb een voorstelling die voor jullie interessant kan zijn", is een veel betere start van een goede relatie met ‘Zoek een sponsor die toegevoegde waarde kan bieden’ sponsors en partners dan een platte vraag om geld. We moeten daarbij volgens beide heren het bedrijfsleven uitdagen tot een veel kleuriger sponsorschap. Sponsoring moeten we tenslotte gaan zien als een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hierna was het de beurt aan de eerste ‘echte’ spreker van het programma. Zij had een thuiswedstrijd. lian duif, jheronimus Bosch 500 lian Duif lichtte het evenement jheronimus Bosch 500 toe. in 2016 is het 500 jaar geleden dat deze Bossche schilder overleed. in de aanloop naar 2016 is al in 2010 met dit meerjarenprogramma gestart. De verwachte economische impuls van het evenement wordt geschat op 112 miljoen euro, waarvan 41 miljoen in de stad en 81 miljoen in de regio wordt besteed. De organisatie werkt met een meerjarenbegroting van in totaal 36 miljoen euro. Daarvan komt 8 miljoen van de gemeente, 8 miljoen van de provincie Noord- Brabant, 8 miljoen van het rijk en de eU en 12 miljoen uit fondsen, sponsoring en eigen inkomsten. De stichting die dit evenement trekt, heeft voor de sponsoring samen met een sponsoradviseur een succesvolle strategie ontwikkeld. Op dit moment is de helft van het totaal benodigde sponsorgeld al binnen. volgens lian Duif heeft Den Bosch met jheronomus Bosch een pareltje in handen die bij het grote publiek en sponsoren in goede aarde valt. Het succes van de organisatie wordt veroorzaakt door de keuze voor een meerjarenprogramma, out-of-the-box-denken en de bereidheid cross-overs naar andere sectoren te maken. 20x20-sessies Toen was het tijd voor de nieuwe 20x20 sessies. in dit deel van het programma kreeg elke spreker de kans om rond 20 sheets zijn verhaal te doen. kleine hindernis was wel dat elke sheet maximaal 20 seconden op het scherm stond. Daar hadden niet alle sprekers even goed op ingespeeld. Gevolg was wel een dynamisch en flitsend onderdeel van het programma dat erg werd gewaardeerd. in de 20x20 sessies spraken vooral de mogelijkheden rond crowdfunding het publiek ‘Ben bereid cross-overs naar andere sectoren te maken’ v.l.n.r: Frank van de Wall Bake, roy van Dalm en Giep Hagoort nritmagazine 43 Pagina 42

Pagina 44

Interactieve e-catalogus, deze mailing of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van internet gidsen.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication