erg aan. alhoewel dit een eenvoudig concept is waarbij veel mensen een klein bedrag investeren, is een goede return on investment voor de vrijetijdssector wel een hele uitdaging. Want hoe kun je een rijksmonument, fietspad of natuurgebied crowdfunden? rob Berkers van STirr stelde dat de recreatiesector van groot economisch en maatschappelijk belang is maar dat ze met grote problemen kampt. Zo staan de rendementen onder druk, staat de sector bekend als een bedreiging van de ruimtelijke kwaliteit en moet het innovatief vermogen beter. Het is de uitdaging om anders te gaan denken, het anders aan te pakken en een andere rol te kiezen. Dat kan door een drager van ruimtelijke kwaliteit te worden, de vraag centraal te stellen en een actieve rol te kiezen. Het STirr begeleid en ondersteunt sinds 1999 innovatieprojecten in recreatie. Goede voorbeelden van innovatieve projecten in de recreatie zijn Waterdunen in Zeeuws-vlaanderen, Buitengoed panoven in Zevenaar en het Zonnebos in Bussloo. Deze projecten versterken de ruimtelijke kwaliteit, bieden meer rendement, zijn sectoroverschrijdend en sluiten aan bij de regionale identiteit. volgens Goof lukken (NHTv, vrijetijdskennis) moeten bedrijven niet op zoek naar klanten maar naar fans. in deze tijd waarin iedereen kan zenden, wordt het steeds moeilijker om de ontvangers te bereiken. "maak van je klant een fan en zij gaan jouw promotie doen", hield Goof het publiek voor. Bedrijven speeddates Toen was het tijd voor de pauze en de aansluitende speeddates waar in wisselende groepjes werd gediscussieerd over financieringsvraagstukken van de toekomst. algemene conclusie was dat we gezien de gewijzigde focus van het rijk op zoek moeten naar een nieuwe balans in de financiering. Albert van schendel, het verhaal achter de centen in de plenaire zaal was het vervolgens de beurt aan NHTv-docent albert van Schendel. volgens van Schendel levert leisure zowel positieve als negatieve effecten op. Dit op economisch, toeristisch commercieel, fysiek, infrastructureel, psychologisch en politiek gebied. in de twee cases ging hij vooral in op de economische effecten. Hij reikte de aanwezigen een model aan waarmee duidelijk wordt wat investeringen in de vrije tijd andere sectoren van de economie kan opleveren. Dit model biedt handvatten om partijen op te sporen die profiteren van investeringen in leisure. ‘Ook andere onverwachte sectoren profiteren van toeristen’ Frank Boss, Midpoint Brabant Frank Boss van de leisure Boulevard sloot de dag af met de boodschap om vooral groot te denken. in midden-Brabant hebben veel partijen zich rond één regionaal beeldverhaal verenigd. “als je veel projecten samenvoegt rond één thema dan komen er hele andere financiers in beeld. Durf daarbij groot en cross-sectoraal te denken!” • albert van Schendel Frank Boss ‘Crowdfunding is hot’ moeten daarbij wel toegevoegde waarde bieden, zich onderscheiden en de potentiële klant vooral nieuwsgierig maken. ‘Durf groot en crosssectoraal te denken’ De presentaties en foto's van het kennisatelier staan op www.vrijetijdsnetwerk.nl 44 nritmagazine Pagina 43
Pagina 45Scoor meer met een webshop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.
NRIT Magazine Lees publicatie 141Home