de onderzoeksopzet NriT Onderzoek heeft in opdracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard een gebruikersonderzoek uitgevoerd naar het succes van de pilots. Doel was inzicht te verkrijgen in de wensen, behoeften en mening van huidige en potentiële gebruikers van deze veerverbindingen. in het onderzoek zijn ook enkele andere veerverbindingen meegenomen, te weten Stad aan ’t Haringvliet-Nieuwendijk-Tiengemeten, middelharnisHellevoetsluis-Tiengemeten en Oude TongeBenedensas-Steenbergen. Dit onderzoek fungeert als een nulmeting. Door deze monitor op termijn te herhalen worden trends en ontwikkelingen inzichtelijk. Tevens kan het gaan dienen als benchmark tussen de verschillende verbindingen. enerzijds zijn de gebruikers van de veerverbindingen ter plaatse benaderd. Zij kregen een vragenlijst mee die zij thuis konden invullen. Daarnaast zijn regiobewoners telefonisch geïnterviewd om ook inzicht te krijgen in de niet-gebruikers en hun motieven. aan het gebruikersonderzoek werkten 725 respondenten mee, waarvan 227 voor de verbinding Strijensas-moerdijk en 278 voor Numansdorp-Willemstad. De rest is verdeeld over de andere verbindingen. Daarnaast zijn 461 regiobewoners telefonisch geïnterviewd. Het veldwerk Om tot een zo goed mogelijk beeld omtrent het gebruik van de veerverbindingen te komen, zijn de gebruikers ter plaatse benaderd. vanwege de beperkte maximale capaciteit per overtocht is geënquêteerd op de drukste (te verwachten) tijdstippen. De enquêtering op de veerverbinding Numansdorp-Willemstad vond plaats op 23 willekeurig gekozen (halve) dagen tussen 1 juli en half augustus 2010. Ditzelfde is gedaan op de verbinding Strijensas-moerdijk, op 11 (halve) dagen mede vanwege de beperktere dienstregeling (alleen zaterdag en zondag). De drie overige veerverbindingen zijn elk op vijf (halve) dagen bezocht. aan de passagiers is gevraagd om hun medewerking aan het gebruikersonderzoek in de vorm van een schriftelijke enquête. De vragenlijst kon men thuis invullen en vervolgens portvrij retourneren. Ter verhoging van de respons kregen de non-respondenten een reminder toegestuurd en is onder de deelnemers een aantal aardige attenties verloot. in de vragenlijst kwamen de volgende onderwerpen aan bod: • Waardering; in het algemeen en van de diverse onderdelen van de veerverbinding en de boot. • Beleving; van de overtocht, de sfeer op de boot, de veiligheid, druktebeleving, netheid, service. • Belang; van voorzieningen op en om de boot. • Gedrag van de gebruiker; gebruiksmotieven, gebruik voorzieningen, activiteiten. • Informatievoorziening; bekendheid/gebruik informatiebronnen, en de waardering hiervan. • Bereikbaarheid; vervoermiddel, bewegwijzering, parkeren, toegankelijkheid opstapplaats. • Klachten en gemiste voorzieningen. • Achtergrondkenmerken bezoeker; persoonskenmerken, groepssamenstelling, verblijfsduur bezoek omliggende regio, aantal keer gebruik veerverbinding(en). Wat betreft het niet-gebruik van de veerverbindingen valt met name te denken aan motieven om er geen gebruik van te maken en de voorwaarden waaronder men er eventueel wél gebruik van zal gaan maken. Gezien de relatief beperkte vraagstelling volstond het om deze enquête telefonisch uit te voeren. De steekproef is, mede gezien het geringe aantal verblijfsrecreatiebedrijven in de regio, getrokken uit bewoners in de omliggende regio. verondersteld is dat uit deze bewonersgroep de meeste gewenste informatie omtrent niet-bezoek boven water kon worden gehaald. in totaal zijn willekeurig 2.000 telefoonnummers geselecteerd. Om tot een goede aselecte steekproef qua leeftijd en geslacht te komen, is de enquête afgenomen bij die persoon van 15 jaar of ouder in het huishouden die het eerst jarig is. nritmagazine 5 Pagina 4

Pagina 6

Voor clubbladen, online tijdschriften en publicaties zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw gidsen.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication