conclusies en aanbevelingen Uit het onderzoek zijn de volgende conclusies te trekken ten aanzien van het huidige en toekomstige gebruik van de veerverbindingen in de Hoeksche Waard: Profiel De veerverbindingen worden vooral gebruikt door een wat ouder publiek, meestal afkomstig uit de regio. Nog eens 15% is verblijfsrecreant in de omgeving. meestal komt men in gezelschap van partner/vriend(in) of een groter groepje volwassenen. ruim twee derde (67%) komt met de fiets naar de veerpont. De overigen komen met de auto (23%) of te voet (8%). De overtochten hebben een sterk recreatief en sociaal karakter. per seizoen denkt men 2 à 3 keer van een veerdienst gebruik te maken. Gebruik De overtochten zijn ofwel een uitstapje op zich, ofwel onderdeel van een grotere dagtocht. Dit is dan vaak een fietstocht, waarbij een plaatsje aan de overkant wordt bezocht inclusief horecabezoek. ruim de helft van de gebruikers vaart met dezelfde veerdienst terug. een ander deel (15%) combineert pontjes om een rondje te kunnen fietsen. De meest voorkomende combinaties zijn Numansdorp-Willemstad met Strijensas-moerdijk en middelharnisHellevoetsluis-Tiengemeten met Stad aan ’t Haringvliet-Nieuwendijk-Tiengemeten. De meeste gebruikers willen nogmaals overvaren: 36% nog hetzelfde jaar, 22% beslist volgend jaar en 9% waarschijnlijk volgend jaar. Bijna een derde weet nog niet wanneer. ruim de helft van de gebruikers maakt in hetzelfde seizoen ook gebruik van een andere veerverbinding. men geeft bijna 17 euro uit, waarvan 7 euro voor de overtocht zelf en de rest vooral in de horeca. Dit is beduidend hoger dan landelijk voor een dagtocht of voor fietstochtjes. als informatiebronnen voor de veerverbindingen fungeren vooral de gedrukte media (kranten, tijdschriften, brochure ‘Deltapontjes’) en mond-tot-mondreclame (familie/ vrienden of kennissen). informatieverkrijging via internet of vvv ligt vooralsnog op een bescheiden niveau. Zonder het bestaan van de veerdiensten had men veelal geen uitstapje gemaakt of een ander gebied bezocht. Circa 60% van de uitgaven kan worden toegeschreven aan de pontjes. met zo’n 6.000 passagiers resulteert een economische spin-off van 60% van € 102.000 = € 61.000. Waardering De veerdiensten worden met een 8,3 als rapportcijfer zeer hoog gewaardeerd. Dit is vooral te herleiden naar sfeeraspecten (vriendelijke, bekwame schipper, gezelligheid/sfeer). Wat betreft de faciliteiten zouden de dienstregeling (frequenter), bewegwijzering, comfort, in- en uitstapfaciliteiten en de (lage) capaciteit verbeterd kunnen worden. Ook de prijs-kwaliteitverhouding scoort relatief laag. Bepaalde verbeteringen kunnen echter tot hogere tarieven leiden. Bovendien zal de totaalwaardering niet veel hoger worden. indien verbeterpunten leiden tot hoger gebruik, is dit uiteraard zeker het overwegen waard. marktpotenties Uit de resultaten blijkt nog veel potentie met betrekking tot de volgende punten: • Bekendheid genereren/promotie: Bijna de helft van de regiobewoners kent de veerdiensten nog niet (zo’n 176.000 personen van 15 jaar en ouder). Uitgaande van hetzelfde gebruik als onder de kenners van de verbindingen, zijn dat iedere drie jaar ruim 75.000 extra gebruikers. Uiteraard is dit een maximum. Zij die er niet mee bekend zijn, zullen hier minder op geattendeerd en/of in geïnteresseerd zijn. een op de vijf personen betekent al het dubbele aantal passagiers. De meeste personen die onbekend zijn met het 6 nritmagazine Pagina 5
Pagina 7Voor catalogi, online onderwijs catalogi en reisgidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw reclamefolders.
NRIT Magazine Lees publicatie 141Home