aanbod, bevinden zich onder de bestaande doelgroep (vrouwen, 40- tot 65-jarigen, tweepersoonshuishoudens zonder kinderen). Deze groep kan men wellicht bereiken met de huidige boodschap, maar via andere media. Daarnaast valt nog winst te behalen onder 65-plussers, gezinnen met jonge kinderen en eenpersoonshuishoudens. Daarvoor moet de boodschap worden aangepast. Het gaat hier dan echter om kleinere aantallen. Dit geldt ook voor verblijfsrecreanten. Uiteraard kan altijd foldermateriaal worden verstrekt aan ondernemers. • Redenen niet-gebruik wegnemen: naast de bekendheid wordt ook om andere redenen geen gebruikgemaakt van de veerdiensten. Deze redenen zijn niet altijd te beïnvloeden, bijvoorbeeld tijdgebrek of geen behoefte. Ook maakt een deel geen recreatieve fietstochtjes in de omgeving. Ongeveer 7% van de regiobewoners (30.000 personen) zou alsnog gebruikmaken van de veerdiensten als er iets aan het aanbod zou veranderen (bereikbaarheid, bewegwijzering). • Frequenter gebruik stimuleren: ongeveer 15% van de regiobewoners die de afgelopen drie jaar gebruikmaakten van een veerdienst, deed dat het afgelopen seizoen niet. De verbinding ligt te ver weg of men had geen tijd. ruim de helft zou er wel gebruik van maken als er iets aan zou veranderen. 60% daarvan (toch ruim 20.000 personen) wenste een verbetering van de vaartijden (verhoging dagelijkse frequentie, ook varen op andere dagen), samen met uitbreiding van de capaciteit. • Bovenregionale aantrekkingskracht: promotie is vooral gemaakt in de eigen, directe regio. Deze heeft echter een relatief bescheiden marktpotentie. een veel grotere potentiële markt is te vinden in West-Brabant, de zuidelijke randstad, de Zuid-Hollandse eilanden en Goeree Over- flakkee. Het eiland Tiengemeten, maar ook een plaatsje als Willemstad, kunnen hierin centrale trekpleisters worden. men moet dan het goede fietsroutenetwerk, dat aansluit op de veerdiensten, benadrukken. • Herhalingsgebruik stimuleren: De gebruikers zijn erg tevreden over de recreatieve veerdiensten. De faciliteiten kunnen nog verbeterd worden (bewegwijzering, comfort, prijsniveau). Dit geldt ook voor de capaciteit van de boot, de in- en uitstap, en de inrichting. men mist meer of betere zitplaatsen, een toilet en drankjes/horeca. Wellicht dragen verbeteringen bij aan hoger herhalingsgebruik. • Verlengen van de verblijfsduur en (daarmee) verhogen van bestedingen: aanbevolen wordt ondernemers te betrekken bij het verder benutten van de mogelijkheden van de veerdiensten. Zij kunnen bijdragen tot een betere promotie en daarmee bezoek in/naar de regio stimuleren. Ook is er nog voldoende potentie voor arrangementen als stimulans voor een langere verblijfsduur en meer bestedingen. Daarbij kan gekeken worden naar mogelijkheden van vooraf reserveren. Dat geeft ondernemers ook meer zekerheid bij het aanbieden van arrangementen. De resultaten van de pilotverbindingen wijken niet noemenswaardig af van het gemiddelde beeld dat hiervoor geschetst is. Zij hebben zeker potentie als recreatieve verbinding gezien de wijze waarop ze gebruikt worden en de waardering ervoor, alsmede de uitgaven die eraan gekoppeld zijn. met deze nulmeting is het enthousiasme voor het product in de beginfase duidelijk geworden. Door het onderzoek over enige tijd te herhalen, zal duidelijk worden wat het effect van maatregelen en voortzetting van het aanbod zullen zijn. • Een opdrachtgever aan het woord... NriT Onderzoek heeft in opdracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard (SOHW) een onderzoek uitgevoerd onder gebruikers van veerverbindingen in de Hoeksche Waard. Het SOHW is erg tevreden over de uitvoering van het onderzoek en de uiteindelijke resultaten. De professionele aanpak en uitvoering van het onderzoek in combinatie met de positieve resultaten hebben ertoe geleid dat er een subsidieaanvraag is ingediend bij pOp/provincie Zuid-Holland voor verlening van het project tot 2013. aan het eind van deze periode is een tweede gebruikersonderzoek voorzien. Het SOHW is op dit moment in afwachting van een positieve besluitvorming bij de provincie. De regio heeft wel het voortouw genomen om (uit eigen middelen) het project voor 2011 veilig te stellen. Ingrid Velt Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard (SOHW) Projectleider Recreatie & Toerisme nritmagazine 7 Pagina 6
Pagina 8Voor spaarprogramma, online studiegidsen en clubbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw gidsen.
NRIT Magazine Lees publicatie 141Home