Op 30 mei 2011 was venlo gastheer van het jaarlijkse ‘Nationaal Congres Citymarketing en evenementen’. De organisatie had flink uitgepakt met twee buitenlandse keynotesprekers, acht parallelsessies en een bezoek aan de Floriade in aanbouw. aan het eind van het programma was het tijd voor de uitreiking van de Nationale Citymarketing Trofee en werd de Gemeente van het jaar bekendgemaakt. Genoeg ingrediënten voor de redactie om naar het maaspoorttheater af te reizen. Placebranding: Mihalis kavaratzis Die ochtend werd het spits afgebeten door mihalis kavaratzis. Hij is verbonden aan de Universiteit van leicester en geldt als expert op het gebied van placemarketing en placebranding. volgens kavaratzis gaat het er bij placebranding niet om wat je wilt zijn maar wat je bent. een merk omvat veel meer dan alleen een slogan of een logo. Toch beginnen veel steden juist met het ontwikkelen van een logo en slogan. volgens kavaratzis totaal onbelangrijk. De meeste slogans zijn nietszeggend en alle steden claimen in het centrum van europa te liggen. andere misvatting is dat placebranding veel te veel geconcentreerd is op het aantrekken van toeristen en nieuwe bedrijven. vaak wordt de plaatselijke bevolking totaal vergeten of speelt die op zijn best een ondergeschikte rol. Hoe moet het dan wel? volgens kavaratzis moeten we ons vooral afvragen en onderzoeken hoe anderen ons zien. Het gaat bij placebranding om het begrip, de integratie en het managen van bewuste en onbewuste communicatie en die in overeenstemming met de werkelijkheid te brengen. “place branding is not about telling the world ‘look how great we are’ but ‘look how hard we’re trying’”, hield kavaratzis de zaal voor. Daarnaast moeten we in placebranding veel meer de samenwerking zoeken dan de competitie met anderen. in Centraal europa werken bijvoorbeeld zeven steden in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije samen onder de naam ‘Seven Stars of Central europe’ in de internationale marketing. ’Placebranding gaat niet om wat je wilt zijn maar wat je bent’ nritmagazine 53 Pagina 52

Pagina 54

Heeft u een lesboek, issue of digitale kranten? Gebruik Online Touch: lesmateriaal digitaal maken.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication