De genomineerden in de categorie ‘grote steden’ vlnr: Den Haag, eindhoven, Dordrecht, Breda en Haarlem Ruhr.2010: oliver scheytt Daarmee was direct het bruggetje naar de volgende spreker gemaakt. Dat je met samenwerking veel kunt bereiken, bewijst de aanwijzing van het ruhrgebied als Culturele Hoofdstad van europa in 2010. Onder leiding van general manager Oliver Scheytt is het essen en de andere 52 steden in het Duitse ruhrgebied gelukt om te worden aangewezen als europese Culturele Hoofdstad 2010. Scheytt heeft meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van grootschalige culturele projecten. Daarnaast is hij professor voor culturele politiek en culturele infrastructuur aan de Universiteit van Hamburg. kern van zijn betoog in venlo was dat je een authentiek verhaal moet vertellen waar iedereen in de regio achter staat. Zo krijg je ruim vijftig steden en honderden andere stakeholders op één lijn. Het verhaal van de ruhr is er eentje van kolen, staal en oorlog. Het was de uitdaging om het imago van een vervuilend stoffig industriegebied -juist met gebruikmaking van het industrieel erfgoed- om te buigen naar een beeld van een groene cultuurmetropolis. Nieuw landmark voor het gebied is de oude kolenmijn Zollverein. Op het mijnterrein zijn de oude gebouwen blijven staan en hebben een nieuwe culturele functie gekregen. Zollverein moet zich als landmark kunnen meten met de eiffeltoren en daarmee het beeld van de ruhr als europe’s New metro- polis verbeelden. De organisatie heeft veel met foto’s gewerkt om de nieuwe identiteit van het gebied in de hoofden van de mensen te krijgen. elk van de negen thema’s kreeg een eigen sterke foto. Het betrekken van de eigen bevolking in het project was daarbij essentieel. Zij kunnen bovendien hun eigen verhalen en beelden toevoegen. resultaat was een programma met 300 projecten met 5.000 verschillende evenementen. Bovendien zijn veel culturele instellingen intensief gaan samenwerken, een ontwikkeling die na 2010 nog zijn vruchten afwerpt. Bezoekers aan het gebied zijn de ruhr veel meer als eenheid gaan zien. vooral het industrieel erfgoed heeft een grote aantrekkingskracht op toeristen. Opvallend was dat de streekbewoners meer buiten de eigen woonomgeving een culturele instelling hebben bezocht. volgens Scheytt is citybranding een opgave van tientallen jaren en is het daarbij essentieel om met 1 beeld, 1 boodschap en 1 verhaal naar buiten te treden. ‘Kom met 1 beeld, 1 boodschap en 1 verhaal naar buiten’ 54 nritmagazine Pagina 53

Pagina 55

Scoor meer met een webshop in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.

NRIT Magazine Lees publicatie 141Home


You need flash player to view this online publication