lelystad en den Haag winnen Nationale citymarketing Trofee 2011 De gemeenten lelystad en Den Haag hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2011 gewonnen. Deze prijs is dit jaar voor de tweede keer uitgereikt aan de beste citymarketinggemeenten van Nederland. lelystad won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Den Haag werd eerste in de categorie grote gemeenten boven de 100.000 inwoners. Den Haag won de prijs voor het tweede jaar op rij van de andere genomineerde steden eindhoven, Haarlem, Dordrecht en Breda. De jury verkoos in de categorie kleine steden lelystad boven de winnaar van vorig jaar assen en de gemeenten Culemborg, leeuwarden en Noordwijk. De jury waardeert Den Haag met name om zijn scherpe positionering en professionele organisatie van de citymarketing. De focus als "Stad van vrede en recht" en het gebruik van een aantal onderscheidende kernwaarden zijn afgelopen jaar consistent doorgetrokken. "Bovendien maakt Den Haag ook aantoonbaar progressie. Zo werden de resultaten zichtbaar van het filmbeleid dat de gemeente met succes voert", zo stelt de jury in haar rapport. De jury constateert ook dit jaar weer een significant verschil met de andere gemeenten. Winnaar lelystad in de categorie onder 100.000 inwoners wordt gewaardeerd om de volharding die deze gemeente aan de dag heeft gelegd, ook waar het citymarketing betreft. "De gemeente is van ver moeten komen en heeft zich vanuit een moeilijke positie omhooggewerkt", aldus het juryrapport. De jury geeft verder aan, dat het beleid meetbaar effectief is en dat relevante stakeholders, met name uit het bedrijfsleven, een nadrukkelijke rol spelen in het kader van citymarketing. Ook de gerichte focus op eigen inwoners als ambassadeurs van de stad wordt gewaardeerd. Floriade 2012: kris van Meel Het ochtendprogramma werd afgesloten door kris van meel van de Floriade 2012 die ter voorbereiding op het bezoek aan de Floriade in aanbouw in de middag wat over de achtergronden vertelde. Het is de eerste Floriade buiten de randstad en wordt veel meer een attractiepark dan voorgaande edities. Daarom heeft de organisatie een nieuw concept ontwikkeld met vijf verschillende belevingswerelden waar duidelijk wordt wat tuinbouw betekent in ons dagelijks leven. Op 66 hectare vinden zo’n 100 exposanten een plekje. De Floriade is een officiële wereldexpo en mag daarom maar 180 dagen open. elke dag staat daarom bol van de activiteiten en evenementen. er worden minimaal 2 miljoen bezoekers verwacht waarvan 40% uit de Benelux, 40% uit Duitsland en 20% uit andere landen. Op dit moment zijn al 400.000 tickets aan touroperators verkocht. Na de lunch stapte het hele gezelschap op de fiets en reed in een klein half uur naar het Floriadeterrein in ontwikkeling. Het previsitorcenter en de kabelbaan zijn in het weekend al geopend. Zo kan venlo alvast kennismaken met het evenement. Wij mochten die maandag ook een ritje in de kabelbaan maken en met eigen ogen de vorderingen en de indrukwekkende architectuur aanschouwen. Afsluiting: den Haag en lelystad eenmaal terug in het maaspoort-theater kon iedereen in twee sessies deelnemen aan acht verschillende themasessies. De dag werd centraal afgesloten met de uitreiking van de Nationale Citymarketing Trofee en de bekendmaking van de Gemeente van het jaar. De Zeeuwse gemeente kapelle werd voor de tweede maal op rij verkozen tot Gemeente van het jaar. • ‘Floriade 2012 wordt veel meer attractiepark’ nritmagazine 55 Pagina 54
Pagina 56Interactieve digi-boek, deze publicatie of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van digitale brochures.
NRIT Magazine Lees publicatie 141Home