15 AGRESSIE rekening met individuele voorkeuren en vermijd wat ergernis en spanning oproept. Reageer je bevestigend op gewenst en op onafhankelijk gedrag van de cliënt? Dat is op zich een goed idee, maar probeer hierin niet te nadrukkelijk te zijn. Dan wordt daar misschien iets achter gezocht. Het contact kan vaak beter niet te persoonlijk of indringend zijn. # Absorbeer verwijten, ga er niet dwars tegenin Je kunt naar een verwijt luisteren en de vraag of het waar is in het midden laten. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je melding zal maken van de klacht en het met de leidinggevende zal bespreken. Met irreële gedachten meegaan is niet helpend. Wel kun je zoeken naar een helpende reactie op irreële gedachten en beschuldigingen. Zo kun je bij beschuldiging van diefstal voorstellen om samen het vermiste te zoeken. Bij angst voor eigen veiligheid kan een reactie luiden: “Ik zie dat u bezorgd bent. Ik blijf in de buurt.” Soms gaan geuite beschuldigingen over een collega. Ook dan kun je vooral luisteren naar het vertelde, de cliënt gelegenheid geven van zich af te praten. Ga geen feitelijke discussie aan, maar geef wel emotionele steun (zonder je collega af te vallen!). “U heeft het moeilijk, zie ik.” Je absorbeert als het ware de wantrouwende uitingen. Je rapporteert deze natuurlijk wel. In alle gevallen gaat het erom dat de achterdocht niet verder wordt gevoed en dat de gevolgen ervan voor alle betrokkenen binnen de perken blijven. Kijk gericht naar hoe je iemand prettige ervaringen kunt bieden, en fixeer je niet op het probleemgedrag. Verwijten en verdachtmakingen kunnen worden ‘verdragen’ zonder erover in discussie te gaan. Als er reële kanten zitten aan de MEER WETEN OVER AGRESSIE IN DE ZORG? Vraag de mini-pocket ‘Genoeg van Agressie’ van Gezond & Zeker aan! Vooral voor de beginnende veiligheidscoach biedt deze pocket een schat aan informatie. Lees meer over de ‘do’s en don’ts’ bij verbaal geweld. Maar ook over de impact van verlichting, geluid en kleur of veel voorkomende denkfouten rondom agressie. De Veiligheidscoach mini-pocket is een must voor elke zorginstelling. Wanneer je bij Gezond & Zeker geregistreerd staat, kun je via het contactformulier één gratis exemplaar opvragen op www.gezondenzeker.nl. uitingen van ongenoegen, is het goed die te benoemen (“Ik vind dat u daar en daar gelijk in heeft.”). Als de kritiek buitensporig of onterecht is, kan dat kort worden aangeven (“U zegt dat… maar daar kan ik me niet helemaal in vinden.”). # Breng lijn in het contact Soms werkt de veelheid aan gezichten verwarrend en stresserend voor een cliënt. Het kan dan helpen om in het team één of (liever) enkele vaste personen aan te wijzen die het contact onderhouden. Probeer wisselingen in ‘gezichten’ waarmee iemand te maken krijgt, zoveel mogelijk te mijden. Soms is er meer ontzag voor bijvoorbeeld de dokter, de directeur of het afdelingshoofd. Hier kan op worden ingespeeld door deze persoon met tact te laten bemiddelen bij uit de hand gelopen moeilijkheden. # Hulp bij daginvulling Achterdochtige mensen komen vaak niet tot een gerichte daginvulling. Het nietsdoen geeft meer ruimte tot piekeren en wantrouwen. In een gesprek kan worden achterhaald wat iemand vroeger prettig vond te doen, en wat hij of zij nu nog wil en kan doen. Ga niet voor zoveel mogelijk nieuwe activiteiten; eventjes iets vertrouwds doen is al een goed begin. Ook ‘passieve activiteiten’ zoals in de zon zitten, luieren en televisiekijken helpen om de zinnen te verzetten. Bij een achterdochtige stemming kun je activiteiten met een competitie-element beter mijden. Als de cliënt steeds verliest bij het pokeren of niets wint bij de bingo, dan zit daar naar zijn idee natuurlijk méér achter! t Meer weten over dit onderwerp? Lees verder in 10 x thuiszorg. Lastige situaties bij ouderen van Ronald Geelen. Reed Business Education, Amsterdam. Kijk ook eens op www.e-psychiater.nl, een website met informatie over psychiatrische stoornissen, bedoeld voor patiënten, familieleden en andere betrokkenen. VEILIGHEIDSCOACH mini-poc mini-pocket Pagina 14
Pagina 16Voor relatiemagazines, online presentaties en uitgaven zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw brochures.
Gezond & Zeker 2014 nr. 1 Lees publicatie 149Home