AGRESSIE 14 q in de richting van andere, goedbedoelende mensen. Soms verdwijnen per abuis persoonlijke spullen in de was, vuilnisemmer of anderszins. Ze kunnen onvindbaar zijn geraakt na opruimen door jou of de cliënt zelf, om daarna het wantrouwen te voeden. Wanneer een cliënt met dementie spullen verstopt en vervolgens niet kan terugvinden, kun je achterhalen wat de favoriete verstopplaatsen zijn. Ga samen zoeken en voorkom welles-nietesdiscussies bij het terugvinden van de gestolen gewaande zaken. Ruim niet zonder overleg spullen van een cliënt op, hoe waardeloos ze ook lijken. # Werk zorgvuldig Algemene leidraad: kom afspraken na, meld het vooraf als je later komt of verhinderd bent. Alle beroepsregels van verantwoord werken luisteren hier nauw. Als de cliënt erop staat je een groot geldbedrag of cadeau te geven als dank voor de goede zorg, dan moeten bij jou de alarmbellen gaan rinkelen. Sla het beleefd af, bedank voor de goede bedoeling die eruit spreekt en rapporteer het. Ben je of ken je een nieuwe veiligheidscoach? Bestel dan gratis deze en andere Praktijkinformatiefolders Agressie van Gezond & Zeker via www.gezondenzeker.nl. # Betrek de cliënt bij wat je doet Als er sprake is van wantrouwen, kun je nagaan of door eigen of andermans handelen deze achterdocht wellicht in de hand is gewerkt. Het kan immers gebeuren dat, door tijdsdruk en haast, te weinig aandacht worden gegeven aan uitleg over wat je doet en het betrekken van de cliënt bij de handelingen. Bij het verschuiven van meubels en het wijzigen van de inrichting, maar ook bij het uitvoeren van eenvoudige taken is het nodig de cliënt op zijn minst daarover vooraf te informeren. Betrek als het kan de cliënt erbij en geef hem of haar een rol, bijvoorbeeld: “Kunt u even in de keuken bij mij komen kijken hoe ik schoonmaak? Dan weet ik meteen of ik het doe zoals u wilt.” # Introduceer nieuwe collega’s vooraf Ook de komst van een nieuwe zorgverlener kan belastend zijn. Een invaller of nieuwe collega kan eerst door een vertrouwd iemand worden voorgesteld. Als dat niet door een zorgverlener kan, kijk dan of een verwante de nieuweling kan voorstellen aan de cliënt. Het nieuwe personeelslid maakt eerst kennis en praat wat over koetjes en kalfjes voordat hij of zij de handen uit de mouwen steekt. # Doseer, kom niet te nabij Bij een wantrouwend persoon kun je vaak beter niet met de deur in huis vallen. Ook letterlijk, bij het aanbellen: sta niet pal vóór, maar wat opzij of verder van de deur. Vraag toestemming om binnen te komen, blijf terughoudend met ongevraagd initiatief. Kom zowel letterlijk als figuurlijk niet te snel nabij. Persoonlijke of gedetailleerde vragen kunnen het wantrouwen aanwakkeren, je wordt dan al vlug als indringend ervaren. Snel achter elkaar bevragen, of overvragen in kennen en kunnen zijn afraders. Het gaat om de balans tussen nabijheid en afstand. Bij de kennismaking vraag je bijvoorbeeld of je even kunt praten en zo ja, waar je mag zitten. Je ploft niet direct naast de cliënt neer. Bij beschuldigingen kun je de neiging onderdrukken om meteen met argumenten te komen. Reageer op het gevoel van kwetsbaarheid achter de beschuldigingen (“Dit lijkt me heel moeilijk voor u”, “Ik zou daar ook gespannen van raken.”). Blijf niet twisten over feiten. Wel kun je soms vragenderwijs twijfel zaaien. “Kan het ook zijn dat u misschien zelf…?” # Blijf kalm en luister Blijf kalm, reageer niet emotioneel. Anders ziet de cliënt zijn wantrouwen misschien bevestigd: “Zie je wel dat zij iets op haar kerfstok heeft, anders zou ze nu niet zo...“ Laat de cliënt praten en luister aanvankelijk zonder commentaar te geven. Beaam geen feitelijke onjuistheden, luister. Het onderliggende gevoel op een neutrale manier benoemen kan helpen. “U meent dat u op uw hoede moet zijn?”, “Ik merk dat u mij niet helemaal vertrouwt”. Spreek zonder een verwijtende of teleurgestelde ondertoon maar vanuit aanvaarding. # Houd contact over het gezonde Het is goed ook over gewone dagelijkse dingen te blijven praten, de persoon te betrekken bij wat om hem heen gebeurt en wat je doet. Houd Pagina 13
Pagina 15Scoor meer met een online winkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.
Gezond & Zeker 2014 nr. 1 Lees publicatie 149Home